اخبار 29 آذر 1402 - 7 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0
در سومین نشست کنگره روان درمانی مطرح شد؛

تغییر ناشی از شیوه تعامل  

نشست سوم پنجمین کنگره روان درمانی با موضوعاتی چون «صورت بندی فرهنگی» «چگونگی تنظیم روابط و تعامل تیم درمانی در فرآیند درمان» «جایگاه رابطه در تغییر مراجع» برگزار شد.

به گزارش بهروان نیوز، در این نشست سید وحید شریعت اشاره کرد که درمان به سه شکل دارویی، غیر دارویی و ترکیب این دو است. این ترکیب باعث بروز مشکلاتی می‌شود. زمانی که یک روانپزشک و روانشناس برای درمان مراجعی قصد همکاری با یکدیگر را دارند سه روش را را باید بکار ببرند؛ آشنایی اولیه با یکدیگر، شروع درمان و اشتراک گذاری اطلاعات.  

سپس علی صاحبی که با موضوع «جایگاه رابطه در تغییر مراجع» سخنرانی داشت، به این مسئله پرداخت که رابطه، دروازه تغییر مراجع است. به تعبیر او هدف اصلی روان درمانی کمک به تغییر رفتار مراجع است که این تغییر رفتار تنها در زندگی مراجع اتفاق می‌افتد. همچنین به این موضوع پرداخت که کار اصلی درمانگر در مرحله اول، جستجوی رابطه است تا سپس بتواند نحوه تامل فرد را تغییر دهد. درواقع تغییر ناشی است شیوه تعامل است‌. 

خود و انواع آن 

سپس پنل دوم با موضوع «یکپارچه سازی روان‌درمانی پویشی کوتاه مدت با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد» شروع شد. در این پنل عبداله امیدی با موضوع یکپارچه سازی روان‌درمانی پویشی کوتاه مدت با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، سجاد بهرامی با موضوع تلفیق جایگاه self در درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش، علی کلاهدوزان درباره جایگاه RFT در درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش و مقایسه آن با روان درمانی‌های سنتی و نادر منیر پور با مسئله نقش رابطه در روان درمانی پویشی کوتاه مدت بحث و بررسی کردند.

در این پنل نظریه چهارچوب رابطه‌ای مطرح شد که بر اساس پایه فلسفی شکل گرفته است. همچین به نظریه رفتارگرایی رادیکال پرداخته شد که به مفهوم دیدن رفتار از تمامی جهات ممکن پرداخته است. زمینه‌گرایی عملکردی، نظریه دیگری بود که عنوان شد، این نظریه به این معنا است که وقتی به یک رفتار نگاه می‌کنیم باید آن را از دو جهت بافت بیرونی و درونی مورد بررسی قرار دهیم. 

علاوه بر این به مفهوم خود و انواع آن پرداخته شد که عبارتند از: خود به عنوان محتوا (خود مفهوم سازی شده،خود داستان سُرا)، خود به عنوان فرایند (کسانی که در زندگی‌شان تجربه نگر هستند)، خود به عنوان بافتار (آگاهی داشتن از اینکه افراد در زندگی‌شان چه عواطفی رو تجربه می‌کنن و چه افکاری در ذهن آن‌ها در رفت‌و‌آمد هستند)

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *