کیوسک 28 آبان 1402 - 6 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

کیوسک؛ فرزندان طلاق

در قسمت پنجم کیوسک، به موضوع «فرزندان طلاق» پرداخته‌ایم و ابعاد مختلف آسیب‌های این مسئله را بررسی کرده‌ایم.

به گزارش بهروان نیوز، روند صعودی نرخ رشد طلاق منجر به افزایش آمار فرزندان طلاق شده است. البته باید این نکته را در نظر داشت که ازدیاد طلاق تنها معطوف به چند سال اخیر نیست و این مسئله در دهه 40 و 50 هم به یک معضل تبدیل شده بودغ به طوری که در آن سال‌ها 55 هزار کودک طلاق در کشور وجود داشت.  

یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های زوج‌ها هنگام طلاق، تاثیر آن روی فرزندانشان است. در واقع، طلاق والدین یکی از پر استرس‌ترین اتفاقات در زندگی کودکان است؛ به طوری که فقط مرگ یکی از والدین از لحاظ میزان استرسی که به کودک وارد می‌کند، بالاتر از طلاق قرار می‌گیرد. به همین دلیل نحوه آماده کردن بچه‌ها با این اتفاق مسئله خیلی مهم است.

تاثیر طلاق در هر سنی متفاوت است یعنی در سنین پایین یک تاثیر، در دخترها و پسرها یک جور تاثیر دارد و اصلا اینطور نیست که بگوییم دخترها از پسرها بیشتر آسیب می‌بینند؛ اما چیزی که میزان آسیب را در بچه‌ها مشخص می‌کند مدل رفتاری والدین قبل از طلاق و نحوه طلاق آن‌هاست.

بیشترین تاثیری که طلاق بر فرزندان دارد در خصوص مسئله اضطراب است. کودکان در زندگیشان به ثبات احتیاج دارند و زمانی که این ثبات از آنها گرفته می‌شود انگار که امنیت را از او گرفته‌اند همین مسئله باعث بروز اضطراب‌های شدید در بچه‌ها می‌شود که کم‌کم روی رفتارهایشان تاثیر می‌گذارد که در هر بچه‌ای متفاوت است.

وقتی در یک خانواده طلاق اتفاق می‌افتد، در واقع بچه‌ها مکان امن‌شان به خطر افتاده است. به همین دلیل سعی می‌کنند که به یک پناهگاه دیگر روی آورند و این مسئله کاملا به نوع آن طلاق و واکنش آن بچه بستگی دارد. برخی به پدربزرگ و مادربزرگ پناه می‌برند، برخی به دوستانشان و خیابان و یکسری‌ها نیز به مدرسه. چیزی که اهمیت دارد این است که اگر یک بچه طلاق به ما به عنوان معلم، دوست یا مادربزرگ‌اش پناه آورد بتوانیم با او درست برخورد کنیم.

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *