کیوسک 13 آذر 1402 - 8 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

کیوسک؛ معلولیت

3 دسامبر، مصادف با 12 آذر ماه، روز جهانی معلولیت است. این موضوع بهانه‌ای شد تا در هفتمین قسمت «کیوسک» به مشکلات متعددی که این قشر با آن درگیر هستند بپردازیم.

معلولیت

به گزارش بهروان نیوز، سازمان جهانی بهداشت «ناتوانی» یا معلولیت را طیف عظیم

ی از آسیب‌ها، محدودیت‌های فعالیت و محدودیت‌های مشارکت تعریف می‌کند. سلامت جسمی و روانی با هم مرتبط هستند. استرس مزمن می‌تواند علائم بیماری‌های جسمی مختلف را تشدید کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بزرگسالان دارای معلولیت حدود پنج برابر بیشتر از بزرگسالان بدون معلولیت، از مشکلات روان‌پزشکی و پریشانی‌های روانی مکرر رنج می‌برند. وضعیت جسمی افراد بر سلامت روان آن‌ها تاثیر مستقیمی دارد. بر همین اساس آگاهی از سلامت روان افراد دارای معلولیت اهمیت ویژه‌ای دارد.

طبق آمار بهداشت جهانی حدود 10 درصد از جمعیت جهان دچار نوعی معلولیت هستند. 15 دی ۱۴۰۱ شبنم جهانشاد معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور در نشستی اعلام کرد که یک میلیون و ۶۰۰ هزار معلول در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی کشور ثبت شده، اما همه می‌دانیم که این تنها درصد ناچیزی از این قشر از جامعه است که تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته‌اند؛ به همین دلیل آمار دقیقی از سایر افراد معلول در کشور نداریم و اگر بخواهیم تعداد آن‌ها را نیز در نظر بگیریم آمار خیلی بیشتر از خواهد بود.

قطعا وضعیت جسمی افراد بر سلامت روان آن‌ها تاثیر دارد. اما این تنها مسئله اول است و مشکلات بعدی، نکته‌ایست که این وضعیت را از هر چیزی سخت‌تر می‌کند. این مشکلات چیست؟ اول از همه واکنش خانواده به این اتفاق است، دوم رفتار اطرافیان و جامعه و سوم محدودیت‌های جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند.

بهادر احمدی جوان 35 ساله دارای معلولیت نوع شدید cp یعنی فلج مغزی، اهل روستای درکه از توابع شهرستان صحنهِ کرمانشاه است. او کارشناسی ارشد روانشناسی دارد و از مددکاران اجتماعی فعال در کرمانشاه است. بخش‌هایی از صحبت‌های بهادر را می‌توانید در «کیوسک» بشنوید. 

در قسمت بعدی «کیوسک» قرار است به موضوع «اوتیسم» بپردازد. لطفا اگر محتوایی دارید که می‌تواند در تولید این محتوا کند به ایمیل «بهروان نیوز» به نشانی behravannews@gmail.com ارسال فرمایید.

 

 

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *