کیوسک 04 آذر 1402 - 6 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کیوسک؛ خشونت اجتماعی

این روزها همه ما نزاع‌ها و درگیری‌های متعددی را در گوشه و کنار شهر می‌بینیم که در حوزه روانشناسی و جامعه‌شناسی از آن به عنوان «خشونت اجتماعی» یاد می‌شود. از این رو، در ششمین قسمت «کیوسک»، این موضوع را بررسی کرده‌ایم.

خشونت اجتماعی

به گزارش بهروان نیوز، هفته گذشته نهمین کنگره انجمن روانشناسی ایران برگزار شد. موضوع این کنگره، روانشناسی و مسائل اجتماعی بود. همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی که این روزها همه شاهد آن هستیم، خشونت‌های ریز و درشتی هست که در قالب نزاع‌های خیابونی، زورگیری و افزایش بحث و جدل تو وسایل نقیله‌ست.

افزایش نیم درصدی نزاع‌های خیابانی طی یکسال
 

چند وقتِ پیش مهدی فروزش مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در برنامه «صبح و گفت‌وگو» رادیو اعلام کرد که در ۶ ماهه نخست امسال، ۵۵ هزار و ۲۹۹ نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال 1۴۰1 که تعداد مراجعان به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی ۵۵ هزار و ۵ نفر اعلام شده بود، نیم درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، طبق آمارهای موجود بیش از ۳۰ درصد از کل ارجاعات این بخش مربوط به آسیب دیدگان نزاع است که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.
همچنین آمار سال گذشته هم نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان دی، استان‌های تهران با ۸۷ هزار و ۳۰۶ مصدوم بیشترین تعداد مراجعان نزاع را داشته است.
البته باید این را در نظر داشته باشیم که این آمارها مربوط به نزاع‌هایی است که منجر به آسیب شده و افراد به پزشکی قانونی یا مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و اگر تعداد نزاع‌هایی که در نیروی انتظامی، اورژانس یا پزشکی قانونی ثبت نشده‌اند را هم در نظر بگیریم، آمار خیلی بیشتر خواهد بود.


خشونت، پدیده‌ای چند متغیره


همه ما تقریبا هر روز از مترو استفاده می‌کنیم، تو ساعت‌‌های اوج شلوغی، حداقل دو دعوا سر جا یا پیاده و سوار شدن می‌بینیم. دلیل افزایش این دعواها چیست؟ چرا تحمل و تاب‌آوری افراد حتی نسبت به دو سال گذشته کمتر شده است؟
اساسا پدیده خشونت از آن دسته از آسیب‌های اجتماعی است که متغیرهای روانشناختی و جامعه شناختی متعددی را در برمی‌گیرد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اشاره کنیم که ایجاد خلل در هر کدام از این موارد باعث فشار به افراد جامعه و در نتیجه آن ناکامی این افراد و منجر به بروز خشونت تو جامعه می‌شود.

خشونت اجتماعی
مشکلات، ناکامی، خشونت
ناکامی یکی از اصلی‌ترین دلیل بروز خشونت در افراد است و این خشونت خود را به شکل‌های مختلفی در جامعه نشان می‌دهد. در یک نوع آن فرد به خود آسیب می‌زند و می‌تواند تا حد خودکشی پیش ببرد. نوع دیگر آن خشونت بین فردی است که بین افراد یک خانواده یا دو نفر در جامعه رخ می‌دهد و نوع دیگر، خشونت جمعی است که معمولا بین دو گروه دوستی، دو قبیله یا در ابعاد بزرگتر آن بین دو کشور اتفاق می‌افتد.
اما فارغ از نوع سوم خشونت، باید این را در نظر داشته باشیم که این روزها مشکلات زیاد است و همه ما به نوعی تحت فشارهای مختلف هستیم.

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *