اخبار 16 خرداد 1403 - 2 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
در نوزدهمین نشست «شنبه شب‌ها»ی انجمن روانشناسی ایران مطرح شد؛

دعوت از اعضای شورای مرکزی دوره پنجم جهت انجام مناظره/ ویدئو

در نوزدهمین نشست «شنبه شب‌ها»ی انجمن روانشناسی ایران درخصوص قانونی یا غیرقانونی بودن انتخابات اعلامی توسط شورای مرکزی دوره پنجم صحبت شد. در این برنامه سخنرانان به دلایل غیرقانونی بودن این انتخابات اشاره کردند و خواهان برگزاری مناظره با برگزار کنندگان این انتخابات شدند.

به گزارش بهروان نیوز، در ابتدا حمید یعقوبی، نایب رئیس انجمن روانشناسی ایرانی گفت: در این بیست سال که از تشکیل سازمان نظام می‌گذرد، شاهد چهار دوره شورای مرکزی سازمان بودیم. دوره چهارم مشکلاتی را برای برگزاری انتخابات به همراه داشت؛ یعنی انتخابات حدود ۳ سال به دلایل مختلف از جمله کرونا یا تشکیل مجمع عمومی به تعویق افتاد. تعدادی به ظاهر نگران وضعیت بی‌قانونی در سازمان، به هیات دولت متوسل شدند و در سال ۱۴۰۱ مصوبه‌ای را جهت برگزاری انتخابات از هیات وزیران دریافت و براساس آن انتخابات را برگزار کردند. در آن زمان رئیس مجلس در دو نوبت به غیرقانونی بودن مصوبه هیات وزیران ایراد وارد کرد اما آن‌ها اهمیتی ندادند. انتخابات را با حضور حداقلی روانشناسان و مشاوران برگزار کردند زیرا بسیاری از بزرگان روانشناسی در ایران در آن شرکت نکرده و بسیاری از انجمن‌های علمی از آن حمایت نکردند. چرا که آن را خلاف قانون می‌دانستند. همان زمان شورای مرکزی دوره چهارم نیز به صرافت افتاد که انتخاباتی را در ۲۰ مرداد برگزار کنند که به دلیل فشارهای زیاد این اتفاق نیفتاد. انتخابات ۲۷ مرداد برگزار شد و نفراتی با رای حداقلی انتخاب شدند. در واقع از بین کسانی که انتخاب شدند افراد گمنام هم حضور دارند.

او تعریف کرد: چند وقت پیش من برای جلسه‌‌ای در اصفهان حضور پیدا کردم. در بین آن جمع شخصی حضور داشت که او را نمی‌شناختم. از دکتر فرح بخش که در آن‌جا حضور داشتند درباره آن شخص سوال پرسیدم. ایشان گفتند که او از اعضای شورای مرکزی سازمان نظام است. برایم سوال ایجاد شد که چطور ممکن است برای من که ۴۰ سال دانشجوی روانشناسی هستم، کسی که بزرگ روانشناسی محسوب می‌شود و قرار است برای روانشناسی ایران تصمیم بگیرد را نمی‌شناسم؟

یعقوبی ادامه داد: این انتخاباتِ غیرقانونی برگزار شد و بعد از آن عده‌ای به دیوان عدالت اداری شکایت کردند. رای بدوی دیوان عدالت اداری صادر و طبق آن این انتخابات غیرقانونی و باطل اعلام شد. اعضای شورای مرکزی به رای دیوان اعتراض کردند و براساس شنیده‌ها ۱۸ فروردین رای بدوی دیوان تایید شده است اما این رای هنوز ابلاغ نشده است. در واقع، طبق شنیده‌ها گویا جلوی ابلاغ رای را گرفته‌اند. سپس اعضای شورای مرکزی به صورت خودجوش توقف شورای مرکزی را اعلام کرده و گفتند تنها رئیس سازمان فعالیت خواهد کرد. در صورتی که رئیس سازمان هم عضو شورای مرکزی است و وقتی شورایی وجود ندارد، فعالیت رئیس سازمان هم جای ابهام دارد. با توجه به این سابقه ای که من تعریف کردم، این سوال مطرح است آیا انتخابات سازمان نظام روانشناسی قانونی است یا خیر؟

نایب رئیس انجمن روانشناسی ایران سپس از اعضای شورای مرکزی دعوت کرد تا در خصوص برگزاری این انتخابات مناظره‌ای را ترتیب دهند.

در ادامه علیرضا آقایوسفی، عضو هیات بازرسان دوره چهارم گفت: اینکه تصمیم بر برگزاری انتخابات بر مبنای قانون سازمان نظام گرفته شده، اتفاق مبارکی است؛ چراکه سازمان های مردم نهاد بایستی بدون دخالت دولت، خودشان را اداره کنند. طبیعتا ما به صورت فردی با اعضای شورای مرکزی مشکلی نداریم و تعدادی از آنها از دوستان قدیمی ما هستند. چندی پیش دکتر فتحی اعلام کردند شورای مرکزی با این استدلال منحل شده که اعضای سازمان از شورای مرکزی استقبال نکرده اند و چون انتخابات توسط دولت برگزار شده و با توجه به اینکه دکتر آشتیانی عضو شورای مرکزی هستند حتی اگر حکمشان توسط مرحوم دکتر رئیسی تنفیذ شده باشد اما به هر حال با اینکه عضو شورای مرکزی پنجم بوده اند، این حکم تنفیذ شده است، لذا اگر آن شورا منحل شود این تنفیذ حکم، محلی از اعراب ندارد. لذا به لحاظ حقوقی به نظر می‌رسد برگزاری انتخابات توسط شورای مرکزی یا ریاست سازمان نظام در شرایط کنونی قانون مند نباشد. یعنی حتی اگر حکم دادگاه تجدید نظر ابلاغ نشده باشد، دست کم اغراق خود سازمان مبنی بر اینکه انتخابات آن باید توسط قانون سازمان و خود سازمان برگزار شود و آن افرادی که قبلا آمده اند به دلیل انتخاب شدن توسط دولت قانونی نیست، پس این انتخابات هم قانونی نیست.

جواد خلعتبری با اشاره به اینکه رئیس سازمان نظام، عضو شورای مرکزی است و زمانی که شورای مرکزی منحل شود، عملکرد رئیس سازمان هم متوقف می شود، اظهار کرد: شنیده ها حاکی از این است که پیش دستی کرده اند؛ رای بدوی را همه دیدند و رای تجدید نظر را شنیده ایم که آمده است. 29 اردیبهشت اعلام کردند که قصد برگزاری انتخابات را دارند و چند وقت پیش هم تعدادی از انجمن ها که به برگزاری انتخابات غیرقانونی قبل کمک کرده بودند، نامه زدند که ما می خواهیم شما انتخابات برگزار کنید. یعنی یک درخواست غیر منطقی را دوباره ارائه کردند.

او ادامه داد: در جامعه روانشناسی همه حداقل ارشد و یا دکتری دارند و از نوابغ جامعه محسوب می شوند، یعنی آنها متوجه نمی شوند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ آن ها جامعه روانشناسی را چه فرض کرده اند؟ آقای دکتر آشتیانی با چه نقشی می خواهد انتخابات برگزار کند؟  برای تشکیل هیات نظارت مرکزی باید اعضای شورای مرکزی قانونی، هیات بازرسان و انجمن ها  در آن حضور داشته باشند. الان چه کسانی مدیریت می کنند؟ این کارها فقط در جامعه روانشناسی، بی اعتمادی و نارضایتی بیشتری ایجاد می کند. دفعه پیش 7 هزار نفر شرکت کردند، این سری حتما امیدشان به آن 8 هزار نفری است که پروانه داده اند.

ناصر صبحی قرامکی، دیگر عضو هیات بازرسان دوره چهارم سازمان، در سه محور درباره این مسئله صحبت کرد: در مورد غیرقانونی بودن این انتخابات باید بگویم چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است! من ترجیح می دهم به عملکرد این دوستان اشاره می کنم؛ زمانی که ما با مستندات و حکم مجلس به آنها می گفتیم که این کار غیرقانونی است، با زور کار خود را پیش بردند. فروردین ماه خودشان در نشست خبری اعلام کردند که مردم به ما می گویند شما اشغالگرید و ما این طور نمی توانیم کار کنیم. من به عنوان هیات مدیره انجمن از شما دعوت می کنم که اگر جسارتش را دارید بیاید در این برنامه دوستانه صحبت کنیم. با توجه به این موارد من سه سوال دارم: 1- شما خودتان 28 فروردین ماه اعلام کردید که چون غیر قانونی هستید، کار را متوقف می کنید، پس چرا دوباره ادامه می دهید؟ 2- در گروه «گفتمان اساتید روانشناسی و مشاوره» از دکتر آشتیانی پرسیدند که چرا این اشتباه را انجام دادید و الان می خواهید چه کار کنید؟ ایشان در پاسخ گفته است که هدف این بود که سازمان در مسیر قانونی خود قرار بگیرد. سوال من این است که اگر سازمان در مسیر قانون نیست، شما الان برای کدام دوره می خواهید انتخابات برگزار کنید؟ دوره پنجم یا ششم؟ 3- شما که خودتان می گویید غیرقانونی هستید، در حال حاضر چه جایگاهی در سازمان دارید؟ اگر انتخاباتتان غیرقانونی است چطور می خواهید مُر قانون را اجرا کنید؟

حمیدرضا حسن آبادی، دبیر هیات نظارت انتخابات 20 مرداد 1402 که لغو شد، درخصوص برگزاری این انتخابات گفت: قانون سازمان نظام اگرچه خلاء هایی دارد اما با این حال همان مواردی که در آن ذکر شده، کمک کرده که چهار دوره شکل بگیرد. چه کسانی به این افراد که در حال حاضر هستند و از قانون صحبت می کنند،  مجوز اجرای قانون را داده اند؟ قانون به مجری نیاز دارد و این مجری براساس همان قوانین و مقررات تعیین می شود. لذا باید پرسید چه کسی به این اشخاص حقیقی این اختیار را داده تا به عنوان شخصیت حقوقی، اجرا کننده مقررات باشند؟ وقتی شورای مرکزی منحل می شود، رئیس آن شورا خود به خود کنار می رود. از طرفی وقتی خود شورای مرکزی غیرقانونی اعلام می شود، آثار بعدی آن قانونی می شود؟

منصور عبدی سپس مطرح کرد: اگر قرار باشد که انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره که یک سازمان مستقل است را وزارت علوم برگزار کند، پس بهتر است اصلا سازمانی نداشته باشیم. حرف من این است، شما غیرقانونی آمدید و پیش رفتید، به خودتان لطف کنید و با صراحت بیان کنید که برگزاری این انتخابات، غیرقانونی است. در آن انتخابات، در استان مرکزی که 800 عضو دارد تنها 21 نفر شرکت کردند و این جالب نیست. تعداد کمی در انتخابات شرکت کردند لذا آن ها درصدد جبران آن افتاده اند. اما این جبران کردن می تواند آثار و عواقب بدتری داشته باشد.

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *