اخبار 10 خرداد 1403 - 2 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

آزمون صلاحیت حرفه ای به‌جای 150 ساعت کارورزی و تایید اعضای هیات علمی؛ آیا هیات مقررات زدایی موافق خواهد کرد؟

26 اردیبهشت ماه، دبیر هیات مقررات‌ زدایی در نامه‌ ای به رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اعلام کرد که از اول خرداد ماه ثبت درخواست مجوز مشاوره روانشناسی برای متقاضیان باز خواهد شد و دریافت مجوز تنها از طریق درگاه ملی مجوزها صورت خواهد گرفت.

به گزارش بهروان نیوز، دی ماه سال گذشته اولین دوره آزمون صلاحیت حرفه ای به صورت کتبی و اردیبهشت ماه مصاحبه آن برگزار شد و قرار بر این بود که تیرماه نیز دور دوم آزمون برگزار شود. اما در تبصره 4 ماده 13 قانون تامین مالی تولید و زیر ساخت ها که 17/02/1403 توسط رئیس جمهور فقید برای اجرا ابلاغ شد آمده است: «سازمان نظام روانشناسی و مشاوره موظف است تمامی مراحل صدور، تمدید، توسعه، اصلاح و تعلیق هرگونه مجوز خود را صرفا از طریق درگاه ملی مجوزها و به صورت الکترونیکی انجام دهد.»

سپس سید امیر سیاح، دبیر هیات مقررات زدایی در نامه ای در تاریخ 24 اردیبهشت ماه به علی فتحی آشتیانی تصریح کرد که از 01/03/1403 ثبت درخواست «مجوز مشاوره روانشناسی» برای متقاضیان در درگاه ملی مجوزها بازخواهد شد و شرایط صدور این مجوز به قبل از 09/03/1402 باز خواهد گشت. او همچنین در این نامه عنوان کرده است که ثبت درخواست صدور «مجوز مشاوره روانشناسی»، خارج از درگاه ملی مجوزها متوقف شود. و براساس حکم ماده 6 قانون تسهیل صدور مجوزها، مجوزهای کاغذی فاقد شناسه یکتا از درگاه ملی مجوزها از 26 اردیبهشت بی اعتبار خواهند بود. اطلاعات کامل همه صاحبان مجوزهای روانشناسی فاقد شناسه یکتای درگاه ملی مجوزها در قالب فایل پیوست به این مرکز ارسال شود تا برایشان شناسه یکتا صادر شود.

در پاسخ به این نامه، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نامه ای را به هیات مقررات زدایی ارسال و طی اطلاعیه ای آن را منتشر کرد که به شرح زیر است:

«پیرو نامه ۲۴ اردیبهشت‌ماه مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار به سازمان، به اطلاع تمامی همکاران محترم می‌رساند:

۱- پروانه‌های صادر شده قبلی و جدید از اعتبار لازم برخوردار است

۲- برای کسب شناسه یکتا برای همه همکارانی که پروانه گرفته‌اند از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اقدام خواهد شد.

۳- جهت اخذ پروانه اشتغال تخصصی شرایط زیر الزامی است:

– داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی یا مشاوره

– عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

– قبولی در آزمون صلاحیت حرفه‌ای و مصاحبه»

سپس علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در مصاحبه ای که در شبکه سلامت داشت درخصوص این موضوع بیان کرد: این قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب و به بسیاری از دستگاه ها تکلیف شده است که مجوز کار خود را از درگاه ملی مجوزها بگیرند. این مسئله مورد توجه ما نیز قرار گرفته است و با آن مشکلی نداشته ایم. 24 اردیبهشت این نامه به دست ما رسید و ما دو روز با دکتر سیاح جلسه ای برگزار و نقطه نظرات سازمان را به ایشان عرض کردم که البته مورد قبول ایشان نیز بود این موارد عبارتند از: حداقل مدرک کارشناسی سازمان، عضویت در سازمان نظام روانشناسی، امضای تعهدنامه و منشور اخلاقی سازمان، پرداخت تعرفه، حکم استخدامی و ارائه روزمه تحصیلی.

او در ادامه افزود: اما دو مورد شرکت در آزمون صلاحیت حرفه ای و کسب نمره مورد نظر و قبولی در مصاحبه از نظر ما برای دریافت مجوز لازم است. هیات مقررات زدایی با آزمون صلاحیت مشکلی ندارد اما اختلاف نظر ما سر انجام مصاحبه است. در بند پنجم از این قانون آمده است که 150 ساعت کارورزی یا تایید سه نفر از اعضای علمی لازم است که ما می خواهیم این بند حذف و آزمون صلاحیت جایگزین آن شود. این درخواست ما از دکتر سیاح است و انتظار داریم در اولین جلسه ای که در هیات مقررات زدایی برگزار می شود این موارد مورد توجه قرار بگیرد.

با این اوصاف باید منتظر تصمیم هیات مقررات زدایی درخصوص موافق با حذف بند 5 از این قانون و جایگزینی آزمون صلاحیت حرفه ای مصاحبه ماند. از طرف دیگر  سوال اینجاست، تکلیف کسانی که از 1 خرداد برای دریافت مجوز از درگاه ملی ثبت نام کرده اند و کسانی که در آزمون صلاحیت شرکت کرده و قبول شده اند، چیست؟

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *