اخبار 18 دی 1402 - 7 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌کند

معلمان و استادان چگونه ارزشیابی می کنند؟

نشست «معلمان و استادان چگونه ارزشیابی می کنند؟» با سخنرانی حمزه گنجی برگزار می‌شود.

سخنرانی حمزه گنجی در خانه اندیشمندان علوم انسانی

به گزارش بهروان نیوز، این نشست روز شنبه 23 دی 1402 ساعت 17 در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی به صورت حضوری برگزار می‌شود. ورود برای عموم آزاد و رایگان است.

به همین بهانه نگاهی به زندگی این مترجم و استاد دانشگاه می‌اندازیم:

«حمزه گنجی در دوم فروردین‌ماه سال 1321 در هادی‌شهر از بخش های شهرستان مرند به‌دنیا آمد. ایشان تحصیلات ابتدایی را در محل زندگی والدین خویش به‌اتمام رساند و طی سال های چهارم ابتدایی تا کلاس سوم دوره اول دبیرستان همواره شاگرد اول بود و در یادگیری ریاضیات استعداد خوبی داشتند. با پایان کلاس سوم دوره اول دبیرستان، ایشان نیز به سنت مرسوم آن زمان در کنکور ورودی دانشسرای مقدماتی تبریز شرکت کرد و پس از اخذ رتبه دوم در امتحان ورودی، تحصیل در دانشسرا را به‌صورت شبانه‌روزی آغاز کرد.

با پایان دوره دانشسرای مقدماتی و با اخذ مدرک دیپلم ناقص، در سال 1340 دکتر گنجی به استخدام آموزش و پرورش درآمد و همزمان با تدریس در دبستان، به تلاش برای اخذ مدرک دیپلم خویش ادامه داد و در بهمن‌ماه 1341 موفق به اخذ دیپلم شد. بعد از آن او به تدریس دروس عربی و ریاضی در دبیرستان پرداختند و همزمان در کنکور ورودی دانشگاه شرکت کرد و در سال 1344 وارد رشته فرانسه در مقطع کارشناسی شد. اخذ مدرک کارشناسی برای ایشان همزمان با انتقال به تهران بود. در تهران وارد مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی علوم تربیتی دانشگاه تهران شد و همزمان با ادامه‌ی تدریس ریاضی در دبیرستان‌های تهران به ادامه‌ی تحصیل هم پرداخت و تجربه‌ی تلمذ در محضر اساتیدی همچون دکتر شکوهی و دکتر کاردان را داشت. داشتن مدرک کارشناسی در رشته‌ی فرانسه و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران امتیازهایدکتر گنجی بودند که منجر به استفاده‌ی ایشان از بورس دولت فرانسه برای اخذ مدرک دکترا از کشور فرانسه شد.

ایشان در سال 1351 در شهر مونت‌پلیه فرانسه به تحصیل در رشته‌ی روانشناسی عمومی پرداخت. با بازگشت به ایران، دکتر گنجی در سال 1355 از وزارت آموزش و پرورش به وزارت فرهنگ و آموزش عالی آن زمان منتقل شد و به عنوان هیات علمی مشغول به کار در دانشگاه ابوریحان بیرونی شد و فعالیت دانشگاهی خود را با تمرکز بر آزمون‌های روانی شروع کرد. نخستین کتاب ایشان در سال 1356 به‌چاپ رسید.

ایشان در آذرماه 1358 ریاست دانشکده علوم‌تربیتی دانشگاه ابوریحان بیرونی را عهده‌دار شدند. پس از انقلاب فرهنگی، این دانشگاه همراه با چند مدرسه عالی و دانشگاه دیگر به دانشگاه دماوند (پیام نور) نقل مکان کرد. تعطیلی دانشگاه‌ها طی انقلاب فرهنگی فرصتی بود تا به کار تألیف چندین کتاب درسی مهم در رشته روانشناسی بپردازد. از جمله این کتاب‌ها، «راهنمای عملی روان‌شناسی تجربی» و «روان‌شناسی ارزشیابی» تحصیلی بودند که برای سال ها منبع درسی رشته‌ی روانشناسی باقی ماندند. یکی از کتاب‌هایی که توسط این استاد ترجمه شد و به گفته‌ی خودشان تأثیر فراوانی بر ایشان داشت، کتاب «روانشناسی پیری» بود. در همین‌ سال‌ها، به دانشگاه علامه طباطبایی منتقل شده و باقی دوران خدمت دانشگاهی خویش را در آنجا به‌سر برد.

حمزه گنجی با توجه به تعداد کثیر مقالات و کتاب های خویش در سال 1367 به‌راحتی موفق به اخذ درجه‌ی دانشیاری شدند. در اواخر سال 1373 زمانی که انتظار میرفت دکتر گنجی موفق به اخد درجه‌ی استادی شوند، به ناگاه در سن 52 سالگی بازنشسته شدند؛ هرچند که در آن زمان کمیته‌ی ارتقا در وزارت علوم به ریاست زنده‌یاد دکتر کاردان، به بررسی پرونده‌ی ارتقای دکتر گنجی سرعت بخشید و ایشان به درجه‌ی استادی نایل شد. ولی از آن سال به بعد فعالیت اصلی آقای دکتر به دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن منتقل شد و طی سالیان گذشته تاکنون، ایشان در همان دانشگاه به فعالیت مشغول هستند. او هم‌اکنون 24 کتاب و 30 مقاله چاپ شده دارند و همچنان پویا و پرتوان فعالیت علمی خویش را ادامه می‌دهد.

منبع: انجمن روانشناسی ایران»

سخنرانی حمزه گنجی در خانه اندیشمندان علوم انسانی
نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *