اخبار 16 دی 1402 - 7 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
بهروز دولتشاهی در گفت‌وگو با «بهروان نیوز» مطرح کرد:

اهمیت نقش روانشناسی در مسائل اجتماعی/ نباید تنها به متغیرهای روانشناختی اکتفا کرد

بهروز دولتشاهی، رئیس انجمن علمی روان درمانی ایران می‌گوید که روانشناسان باید سیاست‌گذاران را نسبت به پیامدهای روانشناختی تصمیماتشان آگاه کنند.

اهمیت نقش روانشناسی در مسائل اجتماعی

به گزارش بهروان نیوز، بهروز دولتشاهی روانشناس بالینی و با اشاره به اینکه در روانشناسی سلامت روانی و رفاه روانی_اجتماعی مردم اهمیت دارد، گفت: برای تعیین کنندگان، عوامل متفاوتی از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بر این مسئله تاثیر دارند. بنابراین زمانی که ما به عنوان روانشناس می‌خواهیم درخصوص موضوعات مربوط به سلامت روان صحبت کنیم، سهم زیادی برای مسائل اجتماعی، اقتصادی و … قائل می‌شویم؛ اما عموما به لحاظ آموزشی، فرهنگ حاکم بر روانشناسی یا ذهنیتی که در جامعه وجود دارد، معمولا روانشناسان به آن قسمت درون روانی یا درون فردی بیشتر می‌پردازند؛ مثلا می‌خواهند ببینند که فرد چگونه سازگار می‌شود یا چطور استرس خود را کنترل می‌کند. اما منابع مشکل جای دیگری است. به طور مثال در زمان فقر فشارهای زیادی به افراد وارد می‌شود؛ باید دید که روانشناس می‌خواهد روی کدام بخش کار کند. اما افزایش تعداد روانشناسان هم در این خصوص کاری از پیش نخواهد برد.

رئیس انجمن علمی روان درمانی ایران همچنین توضیح داد که در تاریخ روانشناسی 2 نهضت وجود دارد. یکی از آنها که طی آن گروه ضد روانپزشکی به وجود آمد، حرفشان این بود که تنها مراجع دیدن کار با ارزشی نیست، مشکلات در جامعه‌اند. از طرفی گروهی معتقد بودند که روانشناسان چون به مسائل اجتماعی نگاه نمی‌کنند باعث ادامه یافتن مسائل روانی اجتماعی می‌شوند که آسیب زا است.

او با تاکید بر اینکه مسائل اجتماعی نقش مهمی در سلامت روان دارند، گفت: یک روانشناس نباید تنها به متغیرهای روانشناختی اکتفا کند. روانشناس باید خود را در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی سهیم بداند. نقش روانشناسی در موضوعات اجتماعی خیلی مهم است به همین دلیل روانشناس باید بتواند سیاست گذاران را در اینکه چقدر تصمیم‌گیری‌ هایشان می‌تواند پیامدهای روانشناختی داشته باشد، آگاه کند.

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *