اخبار 01 دی 1402 - 7 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0
در هفتمین نشست کنگره انجمن روان درمانی مطرح شد؛

نقش موثر هیجان در اتحادِ درمانی

نشست هفتم کنگره روان درمانی با موضوعاتی چون «آیا تو به ChatGPT احساس داری»، «هیجان و رابطه درمانی» و «اتحاد درمانی و نتیجه درمانی» برگزار شد.

اهمیت اتحاد در ارتباط درمانی

به گزارش بهروان نیوز، در اولین سخنرانی نشست هفتم از روز دوم کنگره روان‌درمانی، فاطمه سادات میرفاضلی ابتدا درباره هوش مصنوعی و ChatGPT  توضیحاتی ارائه داد. نحوه کارکرد این ربات‌های هوش مصنوعی و فرآیند گردآوری اطلاعات آن‌ها محور ابتدایی ارائه او بود. در ادامه امیر عباس کشاورز به نقش ربات‌های هوش مصنوعی در روان درمانی پرداخت. او صحبت‌های‌خود را با این سوال شروع کرد: «آیا ربات می‌تواند با انسان‌ها همدلی کند؟». کشاورز ابتدا فرآیند همدلی در روان‌درمانی را از جنبه انسانی آن بررسی و به تفاوت همدلی در بین ربات و انسان اشاره کرد. از نظر کشاورز تفاوت اصلی در آگاهی انسان‌ها در مواجهه با ربات‌هاست که ممکن است نقش ربات‌ها در همدلی را تضعیف کند؛ اما با ادامه حضور این ربات‌ها در زندگی انسان‌ها، رفته‌رفته این شکاف بین انسان و ربات کم‌رنگ‌تر خواهد شد. 

در آخر، کشاورز چند ربات فعال را در حوزه سلامت روان معرفی کرد و به نقش گسترش‌یافته ربات‌ها در این حوزه اشاره کرد. به گفته او ربات‌ها و تکنولوژی آن‌ها روز‌به‌روز در حال پیشرفت است و روان‌درمانی هم از این قاعده مستثنی نیست. 

در سخنرانی دوم از نشست هفتم کنگره روان‌درمانی، جعفر حسنی، استاد روان‌شناسی دانشگاه خوارزمی، از نقش هیجان‌ها در رابطه درمانی صحبت کرد. او صحبت‌های خود را با معرفی نقش‌ کلیدی هیجان‌ها در روان‌شناسی شروع نمود. به عقیده او در رابطه درمانی و شکل‌گیری اتحاد درمانی بین درمانگر و درمانجو، هیجان‌ها هستند که نقش موثری ایفا می‌کنند. هیجان‌ها آن‌قدر مهم هستند که تمام اختلالات را می‌توان در بدتنظیمی هیجان‌، و سلامت را در تنظیم سالم هیجان‌ تبیین کرد. در آخر او به سه سطح از هیجان در فرآیند رشد انسان اشاره کرد. به گفته او در فرآیندهای روان‌درمانی، همیشه درمان‌هایی طراز اول هستند که به نقش هیجانات و مداخله درباره آن‌ها تاکید دارند. به همین دلیل است که ربات‌ها، علی‌رغم پیشرفت‌های چشمگیرشان، نمی‌توانند این خلا را در خود جبران کنند. 

 عباس بخشی پور، استاد روان‌شناسی بالینی دانشگاه تبریز، سخنران بعدی بود که درباره اتحاد درمانی و نتیجه آن در روان‌درمانی صحبت کرد. او در ابتدا گفت: «درمانی کارآمد است که ارزیابی بالینی، تشخیص و صورت‌بندی، دانش نظری و مهارت بالینی را چاشنی حرفه خود کند». در ادامه او به این پرسش که چه چیزی مولفه اصلی روان درمانی است، به اتحاد درمانی اشاره کرد. در میانه صحبت‌ها، او از زمینه‌های ظهور اتحاد درمانی و شکل‌گیری پژوهش‌های مربوط به آن نام برد که در سه دوره آن‌ها را طبقه‌بندی کرد. تکامل مفهوم اتحاد درمانی از زمان فروید تا اکنون بخش مهمی از صحبت‌های‌ بخشی‌پور در این سخنرانی بود. در آخر، او این‌طور نتیجه گرفت که اتحاد درمانی بسیار برای دانشجویان الهام‌بخش است. گسست در رابطه درمانی بسیار شایع و این وظیفه درمانگر است که برای ترمیم آن دست به عمل بزند و رابطه درمانی آسیب‌دیده را التیام ببخشد.

اهمیت اتحاد در ارتباط درمانی
اهمیت اتحاد در ارتباط درمانی
اهمیت اتحاد در ارتباط درمانی
اهمیت اتحاد در ارتباط درمانی
نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *