اخبار 30 آذر 1402 - 7 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0
در پنجمین نشست کنگره روان درمانی مطرح شد؛

اضطراب وجودی، ریشه بیماری‌های عصبی

نشست پنجم کنگره روان درمانی با موضوعاتی چون «چالش سازمان های پاتولوژیک شخصیت (خودشیفه و مرزی) در برقراری رابطه درمانی» «جویباری از روان درمانی در بستر روانشناسی ایران» برگزار شد.

اضطراب وجودی، ریشه بیماری‌های عصبی

به گزارش بهروان نیوز، انوشیروان رضایی درباره جویباری از روان درمانی در بستر روانشناسی ایران صحبت کرد. منظور او از این جویبار قطار روانشناسی بود که اول به تاریخ علم و بعد فلسفه علم و بعد به منطق، روش علم وجامعه شناسی و روانشناسی عالمان اشاره کرد. او همچنین جمله «اضطراب وجودی، ریشه بیماری های عصبی است» را از یالوم نقل کرد. این اضطراب وجودی باعث به وجود آمدن فلسفه، دین، علم روانشناسی و روان درمانی شد. علاوه بر این به تعبیر رضایی این اضطراب منجر به کنجکاوی و کنجکاوی باعث رفع نیازهای جسمی مثل درد می‌شود.

رضایی در ادامه تاکید کرد که درمانگر باید بداند چه نوع رابطه درمانی با چه نوع بیماری و در چه شرایطی داشته باشد.

نباید با هر بیمار به یک روش برخورد کرد

سپس نوبت به پنل رسید. در این پنل فرناز اعتصام، الهام شرفی، سمیه عرب زاده و زهرا هوشیاری سخنرانی کردند.

سمیه عرب زاده به مسئله psychosomatic disorder پرداخت. او در صحبت های خود اشاره کرد که اگر فرد توانایی  ذهنی سازی کردن را داشته باشد می‌تواند احساسات را تشخیص دهد؛ در نتیجه این احساسات در ذهن می ماند و فرد می تواند ارتباط ایجاد کند. اگر مراقب اولیه فرد، خوب نباشد، فرد نمی‌تواند برای احساسات خود اسم انتخاب کند.

زهرا هوشیاری دراوایل صحبت هایش به جمله «مغز ترشح اندیشه می‌کند» از کتاب boring ترجمه سعید شاملو اشاره کرد. او معتقد است زمانی که تفسیر اطلاعات به مخاطره می‌افتد بدن شروع به واکنش نشان دادن می کند. مغز در محاسبه سود و زیان در موقعیت های مختلف استعداد بالایی دارد. به باور این روانشناس تا به امروز هیچ چیزی به اندازه اخلاقیات باعث مرگ و میر نشده است مثل افرادی که برای دفاع از میهن به جنگ می‌روند.

الهام شرفی دیگر سخنران پنل بود. او تاکید کرد که نباید با هر بیمار به یک روش برخورد کنیم. در واقع نباید بیماری که از درد جسمی رنج می‌برد با کسی که ندارد به یک شکل رفتار شود.

در ادامه فرناز اعتصام عنوان کرد که کسی که از اختلال شخصیت مرزی رنج می‌برد خودش را یک فرد نیازمند می‌داند ولی این احساس را نزد درمانگر انکار می‌کند. آنها همچنین از شکست دادن درمانگر خود در مسیر درمان لذت می‌برند.

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *