اخبار 09 مهر 1402 - 10 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
حسن پاشاشریفی در نشست "تجارب زیسته یک استاد دانشگاه" عنوان کرد:

اهداف آموزش و پرورش شش فضیلت اخلاقی است

نسست "تجارب زیسته یک استاد دانشگاه" روز شنبه ۸ مهر در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش بهروان نیوز به نقل از روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست “تجارب زیسته یک استاد دانشگاه” به همت گروه علوم تربیتی خانه اندیشمندان علوم انسانی، روز شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

حسن پاشاشریفی: در طول مدت کارم حدود ۵۰ کتاب تألیف و ترجمه کردم

حسن پاشاشریفی، استاد بازنشسته و برجسته روانشناسی، ابتدا بیان داشت: در این جلسه قصد دارم تجربه هفتاد و چند سال تدریس در مدارس ابتدایی، دبیرستان و دانشگاه را بازگویی و خاطرات شیرینی برای شما به زبان بیاورم.

وی افزود: اهداف آموزش و پرورش شش فضیلت اخلاقی است. مورد اول خودشکوفایی است که یک استعداد ذاتی و جهان شمول به شمار می رود و موجب می شود که فرد تلاش کند تا استعدادهای خود را به حداکثر ظرفیت برساند. مورد دوم، شادکامی است، به آن معنا که شخص دارای احساسات و هیجانات مثبت باشد مثلا دارای عزت نفس و خوش دلی باشد. مورد سوم، بهزیستی روان شناختی است که خود، زیر‌مجموعه هایی مانند خودپذیری، خودپیروی، چیرگی بر محیط، روابط مثبت با اطرافیان، دارای هدف در زندگی و رشد شخصی را در بر‌می‌گیرد. مورد چهارم، خرد است و خردمندی ایجاد تعادل بین نیازهای درون شخصی، نیازهای بین شخصی و نیازهای برون شخصی است به نحوی که خیر همگان در آن لحاظ شده باشد. مورد پنجم، تفکر انتقادی است به معنای اندیشیدن بر مبنای شواهد مستدل و موجود و نپذیرفتن هر گفته بی آنکه دلایل و مستندات آن را بتوانیم داشته باشیم. در نهایت مورد ششم، خلاقیت است.

پاشاشریفی در ادامه به بیان تجارب شخصی خود پرداخت و گفت: در زمان کودکیم سه عامل مهم بودند که در شخصیت من اثر گذاشت. عامل اول، مادرم بود که در من هیجان های مثبتی ایجاد می کرد. عامل دوم، خاله مادرم بود که هر شب برای من قصه تعریف می کرد و من در بین قصه ها اظهار نظر و انتقاد می کردم و در عالم رویا با آن قصه ها شخصیت خود را می ساختم. سومین عامل، جنگ جهانی دوم بود که یک جمعیت انگلیسی در شهر ما آمده بودند و من را از انگلیس می ترساندند و این یک فایده و یک ضرر برای من داشت. فایده آن این بود که که رفتار خودم را کنترل می کردم و ضرر آن، ایجاد یک نوع احساس ترس و حقارت در من بود و اعتماد به نفسم کاهش پیدا کرده بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تبعیض بین دانش آموزان، احساس حسادت و بدبینی در دانش آموزان ایجاد می کند. هم چنین معلم در هر جایی که درس می دهد باید با فرهنگ آن منطقه آشنایی داشته باشد. معلم باید فرق بین تبعیض و تفاوت های فردی را بداند. معلم باید مواظب بار عاطفی کلمات باشد و به شخصه در تمام مدت خدمتم سعی کردم که تفاوت های فردی دانش آموزان را رعایت کنم.

پاشاشریفی در پایان ابراز داشت: در طول مدت کارم، حدود ۵۰ کتاب، تالیف و ترجمه کردم و هنوز هم مشغول هستم. در دوران خدمتم، نزدیک به ۱۲۰۰ دانش آموز و دانشجو را آموزش دادم و در حال حاضر هم، دو کار جزء اهداف من است. مورد اول، نوشتن شرح حال خودم و دوم، نوشتن تاریخ روان سنجی در ایران است.

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *