اخبار 05 شهریور 1402 - 11 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
یک روانشناس کودک:

نسل امروز، نسل کنترل نیست

سحر بیسادی معتقد است که آن چیزی که کودک امروز می‌بیند و در اختیار دارد متفاوت است؛ به همین دلیل نیازهای آن‌ها فرق می‌کند. نیازهایشان به واسطه آنچه که در اختیار دارند، متفاوت است. خلاقیت و نوآوری برای آن‌ها در تکنولوژی تعریف شده است.

به گزارش بهروان نیوز، کودکان نسل امروز به دلیل پیچیدگی تکنولوژی در معرض انبوهی از اطلاعات و آموزش هستند. در واقع تغییرات محیطی باعث تغییرات کودکان امروز و خواسته‌هایشان شده است. به همین دلیل کودک چهار الی پنج ساله امروز در استفاده از فناوری‌های روز قابل مقایسه با کودکان چهار دهه قبل نیستند.

از این رو، سحر بیسادی، روانشناس کودک و نوجوان، با اشاره به این موضوع که نیازهای کودکان این نسل فرق کرده است، می‌گوید: کودکان این نسل متفاوت‌تر از نسل ما هستند. از ورود تکنولوژی به ایران حدود 10 سال است می‌گذرد که در این مدت تغییرات بسیار داشته است. لذا سرعت تغییرات تکنولوژی است که نیاز کودکان امروز را تغییر داده است. امروز ما شاهد پدیده هوش مصنوعی هستیم. هوش مصنوعی چه‌کار می‌کند؟ کافی است فقط به آن یک اسم بدهیم؛ در کمترین زمان ممکن بروزترین اطلاعات را در اختیار ما قرار می‌هد.

او ادامه داد: آن چیزی که کودک امروز می‌بیند و در اختیار دارد متفاوت است؛ به همین دلیل نیازهای آن‌ها فرق می‌کند. نسل گذشته صبور تربیت می‌شدند زیرا باید جمعه به جمعه صبر می‌کردند تا تلویزیون کارتون نشان بدهد. اما الان چند قسمت را هم‌زمان منتشر می‌کنند. از این رو نمی‌توان از نسل امروز توقع داشت که مانند ما رفتار کنند. نیازهایشان به واسطه آنچه که در اختیار دارند، متفاوت است. خلاقیت و نوآوری برای آن‌ها در تکنولوژی تعریف شده است. اگر می‌بینید که بچه‌ها بازی‌های رایانه‌ای زیاد بازی می‌کنند، بجای منع کردن باید او را به سمت خلق بازی برد. ما دستگاهی که می‌تواند خلاقیت برای او ایجاد کند را می‌گیریم زیرا فکر می‌کنیم باید مثل ما رفتار کند. چطور می‌توان لپ تاپ و تبلت را از دست این بچه‌ها گرفت درحالیکه حتی تحصیل آن‌ها هم آنلاین است؟  

این روانشناس، نحوه رفتار با کودکان امروز را اینگونه شرح می‌دهد: نسل امروز نسل کنترل نیست. چیزی که در این مسئله اهمیت دارد پذیرش واقعی کودکان امروزمان است. نباید تلاش کنیم آن‌ها را تغییر دهیم و به زمان خودمان برگردانیم. نباید با آن‌ها کنترل‌گرایانه رفتار کنیم. باید این را بپذیریم که ما نمی‌توانیم شخصیت و ویژگی‌های ذاتی کودکمان را تغییر دهیم. والدین تنها تاثیرگذار هستند و زمانی می‌توانند تاثیر مثبتی روی کودک داشته باشند که بتوانند او را درک کنند و بلد باشند با او همدلی کنند. چطور و با چه لحنی با او حرف بزنند. کجا قاطع و کجا مهربان باشند. باید والد آگاهی بود و برای آن تلاش کرد.

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *