اخبار 19 تیر 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
حاتمی به آموزش‌ و پرورش هشدار داد:

پرونده سلامت روان در مدارس را جدی بگیرید

حاتمی

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور می‌گوید که باید در مدارس موضوع سلامت روان به صورت جدی پیگیری شود اما با برنامه‌های سوری نمی‌توان پرونده سلامت روان را در مدارس پیش‌ برد بلکه باید برنامه‌های عملیاتی تحت نظر متخصصان صورت بگیرد.

به گزارش بهروان نیوز؛ روز پنجشنبه دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، در برنامه «دکتر سلام» شبکه آموزش حضور پیدا کرد که موضوع این گفت‌وگو سلامت روان دانش‌آموزان بود.

حاتمی در ابتدا این برنامه گفت: از نظر من بزرگترین اولویت جامعه در شرایط کنونی آموزش و پرورش و دانش آموزان‌اند زیرا دانش‌آموزان آینده سازان کشورهستند. رشد جسمی، روانی و اجتماعی در بستر مدرسه و اجتماع شکل می‌گیرد اما در چند سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا مدارس تعطیل و دانش‌آموزان در منزل بودند، لذا خانواده‌ها و حتی خود دانش آموزان در حوزه رشد جسمی و روانی دچار چالش شدند. ارزیابی ما به عنوان سازمان نظام روانشناسی از مدارس در شرایط کنونی چندان خوب نیست. همچنین بحث گسست نسلی و هویت ناپایداری که براساس کرونا شکل گرفته نیز مطرح است.

او ضمن هشدار به آموزش و پرورش درخصوص جدی گرفتن سلامت روان دانش‌آموزان، بیان کرد: اکنون در فصل تابستان هستیم، آموزش و پرورش فرصت دارد تا روی مسئله سلامت روان دانش‌آموزان تحقیق کند و اقداماتی را صورت بدهد. نگرانی بزرگ ما در حال حاضر دانش‌آموزان به ویژه کسانی که در آن دو سال بین سنین ۱۲ تا ۱۵ بودند، است. ما به آموزش و پرورش پیشنهاد دادیم تا برای هر دانش‌آموزی پرونده و یا شناسنامه سلامت روان شکل بگیرد. شناسنامه سلامت روان در مدارس همه کشورها وجود دارد. شناسنامه سلامت روان یکی از کارهایی است که آموزش و پرورش باید برای آن اقدام کند. سازمان نظام روانشناسی با ۶۰ هزار عضو کارشناسی ارشد به بالا آماده همکاری شبانه‌روزی با وزارت آموزش و پرورش درخصوص غربالگری و پرونده سلامت روان است.

سطح سواد سلامت روان در جامعه پایین است

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همچنین افزود: در بین دانش‌آموزان چه ابتدایی و چه راهنمایی و دبیرستان اختلالاتی چون سلوک، بیش‌فعالی، نقص توجه، اضطراب، وسواس، اعتیاد، اسکیزوفرنی، افسردگی، خودکشی و … بسیار رایج است که در همه کشورها در دانش آموزان مشاهده می‌شود. خانواده‌ها نیازدارند که نشانه‌های این اختلالات را بدانند. یکی از مشکلات بزرگ ما در کشور اختلالات روانی در سنین کودکی و نوجوانی است. همچنین از نظر ما بسیاری از بچه‌ها در معرض خطر هستند زیرا در درون خانواده، اطلاعات تربیتی والدین ضعیف است یعنی پدر و مادرها اغلب درگیر کارها و مشکلات خودشان هستند و به بچه‌ها توجه نمی‌کنند. متاسفانه سطح سواد سلامت روان در جامعه پایین است.

حاتمی در پاسخ به این سوال که آیا میزان تعداد روانشناسان در مدارس با تعداد مدارس و دانش‌آموزان سنخیت دارد؟ گفت: آماری که در یکسال گذشته توسط منابع رسمی درباره نرخ خودکشی منتشر شده نشان می‌دهد که سن خودکشی به شدت پایین آمده و افزایش پیدا کرده است. همچنین سوء مصرف مواد از ۱۵ سال به ۱۲ سال رسیده است. علاوه بر این حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افت تحصیلی داشته‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل این سه مورد، مسائل روانشناختی است. ما نسبت به شخصیت، رفتار و آینده دانش‌آموزان نگران هستیم. با برنامه‌های سوری نمی‌توان پرونده سلامت روان را در مدارس پیش‌ برد بلکه باید برنامه‌های عملیاتی تحت نظر متخصصان صورت بگیرد. چرا آموزش و پرورش با دانشگاه قطع رابطه کرده است و از ظرفیت تخصصی دانشگاهی استفاده نمی‌کند؟ در دانشگاه فرهنگیان صرفا معلمان را برای تدریس و آموزش تربیت می‌کنند و عملا برای سلامت روان کاری نمی‌کنند. در مدارس روی متخصصین بسته است و ما نمی‌دانیم که در مدارس چه می‌گذرد؟ روزانه ۲۰۰ هزار مشاوره روانشناسی در روز در سطح کشور انجام می‌شودکه بخش اعظمی از آن مربوط به نوجوانان است.

استاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: یکی از زمینه‌هایی که ما می‌توانیم در آن با آموزش و پرورش همکاری کنیم بحث تربیت معلمان است. بعد از پدرومادر نزدیک‌ترین فرد به بچه معلم است. لذا معلم باید از نظر سواد سلامت روان، درک دانش‌آموزان و شرایطی که در کلاس دارند آگاهی داشته باشد و بتواند سریعا مشکل دانش آموز را تشخیص بدهد و برای آن راه حل ارائه بدهد.

او در پایان برنامه درباره تعرفه‌ خدمات و بیمه روانشناسی توضیح داد: در بند ج ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه، بیمه خدمات مشاوره و روانشناسی سازمان نظام تصویب شده بود. همچنین بعد از اینکه من رئیس سازمان شدم یکی از مهم‌ترین پیگیری‌های من در زمینه بیمه‌ روانشناسی بود و رئیس جمهور شخصا دو بار در این خصوص به شورای عالی بیمه سلامت دستور دادند که این بند قانونی را اجرا کند اما در آخرین جلسه‌ای که ما در شورای عالی بیمه سلامت داشتیم دبیر محترمشان فرمودند که به دلیل کمبود بودجه فعلا این موضوع اولویت ما نیست. ما مجدد دیروز طی نامه‌ای به آقای قالیباف رئیس مجلس، درخواست کردیم که این مسئله را در برنامه هفتم توسعه در نظر داشته باشند.

خبرنگار: فاطمه فلاح

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *