روابط فرازناشویی 28 دی 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
علل بروز خیانت و انواع آن!

چهار نوع معمول خیانت در روابط!!

4 نوع معمول خیانت

خیانت چیست؟

خیانت به رابطه‌ای رمانتیک و احساسی با شخصی غیر از همسر یا شریک عاطفی شما اطلاق می‌شود. عموماً خیانت ها دوامی ندارند (البته استثنا هم دارد) و بین دونفری اتفاق می‌افتد که با هم ازدواج نکرده‌اند و یا تعهد دیگری نسبت به هم ندارند. خیانت ممکن است توأم با رابطه‌ی جنسی باشد یا نباشد و خیانت از طریق فضای مجازی بین دو نفری بوجود می‌آید که شاید اصلاً رودررو یکدیگر را ملاقات نکرده باشند. خیانت، پیمان شکنی در رابطه‌ی رمانتیکی است که فرد، متعهد به آن شده است. این کار به نوعی یک تقلب است که شامل دلبستگی پرشور عاطفی یا جسمی می‌شود. خیانت، و در معنای وسیع تر، پیمان شکنی را نمی‌توان به راحتی تعریف کرد چرا که افراد مختلف حد و مرزهای متفاوتی برای روابط خود تعیین می‌کنند و خیانت در نظرشان متفاوت است. اما خیانت نیز مانند سایر انواع پیمان شکنی ها نوعی بدعهدی و سوءاستفاده از اعتماد طرف مقابل است. این کار می‌تواند ناراحتی های بسیاری در روابط به وجود بیاورد. خیانت را معمولاً تحت عنوان «پیمان شکنی» یا تقلب توصیف می کنند. وقتی یکی از طرفین یا هر دوی آنها متأهل باشند، ممکن است رابطه‌ی آن ها «زنای محصنه» یا «رابطه‌ی نامشروع خارج از ازدواج» نامیده شود. خیانت بسته به ویژگی ها یا نوع رابطه اسامی دیگری نیز دارد.

با اینکه در ارائه‌ی تعریفی از خیانت اختلاف زیادی وجود دارد، اما مهم‌ترین چیز تعریفی است که شما از خیانت و حدوحدود و انتظارات در رابطه‌ی خود دارید. یافته ‌ها حاکی از این است که زنان و مردان برداشت های متفاوتی از خیانت دارند.

علل بروز انواع خیانت

پیش از بررسی انواع بی وفایی خوب است علل بروز خیانت را بررسی کنیم. مشکلات در روابط عاطفی و یا روابط زوجین ممکن است از علل خیانت و روابط فرازناشویی باشد. در بسیاری موارد خیانت تنها از سبک شخصیتی تنوع طلب در یکی از زوجین نشأت می‌گیرد و هیچ توجیهی ندارد. مشکلات دوران کودکی و تربیتی و داشتن والدین خیانت‌کار نیز از علل دیگر بروز خیانت است.

انواع خیانت

شاید شنیده باشید که از خیانت به عنوان خیانت از نوع رابطه‌ی رمانتیک، رابطه‌ی عاطفی یا رابطه‌ی مجازی یاد می شود. با اینکه برخی از افرادی که رابطه‌ی چندهمسری توافقی با هم دارند، اصطلاحات مختلفی برای خیانت اتخاذ کرده‌اند، اما برخی دیگر این کار را صرفاً بدعهدی و خیانت می‌نامند. برخی از انواع معمول خیانت عبارت‌اند از:

رمانتیک

ممکن است خیانت، رمانتیک یعنی رابطه‌ای دلی باشد. روابط رمانتیک معمولاً به شکل روابط جنسی با درجاتی از دلبستگی عاطفی هستند. ممکن است بر مبنای توافق طرفین رابطه، این اصطلاح (رابطه‌ی رمانتیک) برای نوعی چندهمسری هم به کار رود، اما چندان رایج نیست؛

اتفاقی (غیررسمی)

رابطه‌ی اتفاقی (غیررسمی) معمولاً به رابطه‌ای عمدتاً جنسی و فیزیکی بین دو نفر گفته می‌شود که هیچ‌گونه انتظار رابطه‌ی رمانتیک رسمی‌تری از هم ندارند. این رابطه را «عیاشی کوتاه‌مدت» نیز می‌نامند؛

عاطفی

رابطه‌ای افلاطونی یا غیرجنسی نیز می‌تواند خیانت تلقی شود. یک خیانت عاطفی فاقد رابطه‌ی جنسی است اما صمیمیت عاطفی شدید یا پایداری دارد. خیانت عاطفی می‌تواند به راحتی به روابط نامشروع جنسی تبدیل شود و به همان اندازه برای رابطه‌ی اصلی فرد مخرب باشد. حتی اگر این نوع رابطه‌ی نامشروع از خط قرمز تماس جسمی عبور نکند، اثر آن باز هم دردناک است.  صمیمیت موجود در روابط عاطفی اغلب عمیق تر و شدیدتر از صمیمیت موجود در رابطه‌ی صرفاً جنسی است؛

خیانت در فضای مجازی

خیانت در فضای مجازی یا آنلاین، رابطه‌ای آنلاین است که از طریق چت، وب‌کم، ایمیل یا پیام متنی رخ می‌دهد. ممکن است با یک فرد ناشناس باشد و یا بین افرادی اتفاق بیفتد که فقط اطلاعات اولیه‌ای مثل اسم از هم دارند اما هیچگاه از نزدیک یکدیگر را ملاقات نکرده‌اند. یا ممکن است بین کسانی باشد که در دنیای حقیقی یکدیگر را می‌شناسند. روابط مجازی اغلب ته ‌مایه‌ای عاطفی یا جنسی دارند. طرفین رابطه‌ی مجازی ممکن است هیچگاه از نزدیک یکدیگر را نبینند اما تعلق خاطر عاطفی و ماهیت غالباً شهوانی چنین خیانتی می‌تواند روابط رسمی یک یا هر دو طرف را تغییر دهد. خیانت از هر نوعی که باشد، روابط رسمی و متعهدانه را دچار افول می‌کند و عواطف خوب و بد بسیاری با خود به همراه دارد. برخی از کسانی که وارد خیانت شده‌اند، آن را ناامید‌کننده دانسته‌اند که ارزش لطمه عاطفی به خود و صدمه به ازدواج رسمی‌شان را ندارد.

مقابله با خیانت

با اینکه نمی‌توان بر مبنای یک عمل یا رفتار به وجود خیانت مظنون شد، علائم هشدار خاصی وجود دارند که شاید از خیانت همسرتان خبر می‌دهند. اگر وجود خیانت ثابت شود، راه هایی برای مقابله با بی‌وفایی همسرتان وجود دارد. با اینکه خیانت خارج از چارچوب ازدواج و خیانت به همسر اغلب موجب جدایی زوجین می‌شود اما همیشه هم اینطور نیست. مطالعه‌ای بسیار محدود در سال ۲۰۱۲ که در  مجله‌ی مسائل خانواده (Journal of Family Issues  ) منتشر شده است، پس از مصاحبه با هفت نفری که درگیر خیانت شده بودند به این نتیجه رسید که گذشت، مشاوره با زوجین، مدیریت خاطرات منفی، درس گرفتن از سایر کسانی که خیانت را تجربه کرده بودند و تغییر نیروی درونی بین زوجین در آشتی آن ها مؤثر بوده است.

خیانت دیدن از سوی همسر می‌تواند سلامت روان فرد را به خطر بیندازد. مراقب خود باشید و به ندای افکار و احساساتتان خوب گوش کنید، و در صورت نیاز درخواست کمک کنید.

هنگامی که خیانت بر رابطه‌ی شما با همسرتان اثر گذاشت:

اگر خیانت داشتید و گرفتار پیامدهای آن در رابطه‌ی رسمی خود شدید، می‌توانید برای بازسازی رابطه با همسرتان مراحلی مانند اتمام خیانت ، پذیرش مسئولیت و عذرخواهی را طی کنید. اگر همسرتان خیانتی داشته و حالا می‌خواهد با شما آشتی کند باید تصمیم بگیرید که آیا مایل و یا قادر به دادن یک فرصت دیگربه او هستید یا نه. مثل سایر روابط، نمی‌توان گفت کدام واکنش به خیانت به یک رابطه‌ی رسمی و متعهدانه درست و کدام یک نادرست است. گاهی اوقات خیانت موجب پایان پیوند ازدواج می‌شود. برخی از زوجین هم به حالت اول بازمی‌گردند.

منبع: https://fargoapp.net/

نویسنده
ادمین
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *