افسردگی 21 دی 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه
کپی شد!
0
افسردگی بیماریست و قابل درمان

۷ واقعیت که درمورد افسردگی باید بدانید

افسردگی بدون شک بیماری است و قابل‌درمان است، اما باورهای غلط، سوءتفاهم‌ها و احساس حقارت برای بسیاری از افراد هنوز هم موانع درمان هستند.

7 واقعیت در مورد افسردگی

تعریف افسردگی

افسردگی بدون شک بیماری است و قابل‌درمان است، اما باورهای غلط، سوءتفاهم‌ها و احساس حقارت برای بسیاری از افراد هنوز هم موانع درمان هستند و عوارض عدم درمان افسردگی ممکن است زندگی فرد را تهدید کند. از طرف دیگر درک حقایق افسردگی می‌تواند زندگی افراد را نجات دهد. در اینجا ۷ حقیقت درمورد افسردگی و اختلال‌های افسردگی که هر کسی باید بداند برای‌تان آورده‌ایم.

دلیل افسردگی همیشه موجه نیست

گاهی‌اوقات افراد دلیل موجهی برای افسردگی خود دارند (مثلاً بیکار شده‌اند یا دوست صمیمی‌شان مرده است)، اما در افسردگی بالینی دلیل موجهی برای حس افسردگی شما وجود ندارد. ممکن است عناصر شیمیایی مغز که وظیفه کنترل خلق‌وخو را برعهده دارند از حالت تعادل خارج شوند؛ این وضعیت حتی در مساعدترین شرایط هم امکان ظهور دارد.

عوامل بسیاری باعث افسردگی می‌شوند

دلایل افسردگی به‌طور کامل مشخص نشده‌اند؛ اما بهترین توضیحی که همه آن را قبول دارند این است که احتمالاً ترکیبی از عوامل در به‌وجود آمدن افسردگی نقش دارند؛ برای مثال ممکن است وجود زمینه پنهان وراثتی به‌همراه برخی عوامل خاص محیطی زمینه را برای بروز افسردگی مهیا کنند. داشتن پدرومادر یا پدربزرگ و مادربزرگ افسرده احتمال افسردگی را افزایش می‌دهد. همین موضوع نشان می‌دهد که وراثت نقش بزرگی در ابتلا به افسردگی دارد. همچنین میزان افسردگی در کسانی که سابقه مصرف مواد دارند بالاتر است. عوامل دیگری مانند عدم تعادل شیمیایی مغز، هورمون‌ها، تغییرات فصلی، استرس و ضربه روحی نیز با افسردگی ارتباط دارند.

بیتعادلی در شیمی مغز

افسردگی با سطوح غیرمتعادل انتقال‌دهنده‌های عصبی که کارشان تنظیم خلق‌وخو است، ارتباط دارد. دوپامین، سروتونین و نوراپی‌نفرین از جمله این انتقال‌دهنده‌ها هستند. به‌گفته پژوهشگران افزایش  بیش‌ازحد این انتقال‌دهنده‌ها ممکن است باعث افسردگی شود یا اینکه در به‌وجود آمدن آن نقش بازی کند.

هورمون

هرگونه تغییر در میزان ترشح یا عملکرد هورمون‌ها (مثل بارداری، عادت ماهیانه، یائسگی، بیماری‌های تیروئیدی) ممکن است در افسردگی نقش داشته باشد.

تغییرات فصلی

مختل شدن ریتم شبانه‌روزی بدن باعث به‌وجود آمدن اختلال‌های شدید افسردگی با الگو‌های فصلی می‌شود. تغییر فصل‌ها همچنین باعث مختل شدن خواب می‌شود که خود در افسرده شدن افراد نقش دارد.

استرس و ضربه روحی

از دست دادن عزیزان، ضربه روحی و تجاوز، استرس شدید و تغییرات بزرگ زندگی (مثل طلاق، بیکار شدن) در به‌وجود آمدن افسردگی نقش دارند. پژوهشگران سطح بالای هورمون کورتیزول را مقصر این وضع می‌دانند. هورمون کورتیزول در زمان استرس و ضربه‌های روحی ترشح می‌شود. کورتیزول روی سروتونین اثر می‌گذارد و ممکن است باعث به‌وجود آمدن افسردگی شود.

افسردگی با ناراحتی‌های عادی فرق می‌کند

ناراحت شدن بخشی از طبیعت انسان و واکنشی طبیعی به شرایط دردناک است. هرکسی گاهی ناراحتی را تجربه می‌کند، اما افسردگی نوعی بیماری است که نشانه‌های آن از ناراحتی خیلی بیشتر است. از برخی نشانه‌ها می‌توان فهمید که ناراحتی به افسردگی تبدیل شده است؛ مثل:

۱. تغییر کردن اشتها، وزن و الگوی خواب؛

۲.کاهش میل جنسی؛

۳. احساس اضطراب، ناامیدی یا درماندگی؛

۴. احساس ناآرامی و آشوب؛

۵. احساس اندوه یا پوچی به شکل مداوم؛

۶. علائم جسمی (سردرد، مشکلات هاضمه‌ای، دردهای بدنی) که با درمان تسکین پیدا نمی‌کنند؛

۷. بی‌میل شدن به فعالیت‌هایی که قبلاً از آنها لذت می‌بردید؛

۸. سستی یا احساس خستگی؛

۹. مشکل پیدا کردن برای تمرکز، حافظه و تصمیم‌گیری.

متأسفانه خارج شدن از افسردگی کار ساده‌ای نیست. اگر چنین علائمی در شما وجود دارد، به متخصص سلامت روان مراجعه کنید.

کودکان دربرابر افسردگی ایمن نیستند

باور مردم بر این است که دوران کودکی دوران شادی و بی‌خیالی است. درست است که بچه‌ها مشکلات بزرگسالان مثل استرس شغلی یا فشار مالی را ندارند، اما نباید تصور کنیم که کودکان افسرده نمی‌شوند. دوران کودکی نیز استرس‌های خاص خودش را دارد؛ مثل زورگویی همسالان یا تقلا برای پذیرفته شدن در گروه همسالان.

افسردگی واقعاً بیماری است

شما ضعیف یا دیوانه نیستید. افسردگی واقعاً بیماری است و به اعتقاد پژوهشگران علت اصلی آن برهم خوردن تعادل برخی عناصر شیمیایی مغز است که به آنها انتقال‌دهنده عصبی می‌گویند. حتی برخی پژوهشگران آن را نوعی بیماری سیستمی می‌دانند. انتقال‌دهنده‌های زیر نقش مهمی در تنظیم خلق‌وخوی شما ایفا می‌کنند و علاوه‌برآن در بسیاری از عملکردهای بدن نقش دارند:

۱. دوپامین

 عواطف، حافظه، فکر، انگیزه و محرک‌ها را تنظیم می‌کند؛

۲. نوراپی‌نفرین

 در پاسخ جنگ و گریز (Fight or Flight) و در موقعیت‌های پراسترس، سرعت ضربان قلب و فشار خون را افزایش می‌دهد.

۳. سروتونین

 ماده‌ای نشاط‌آور است که خلق‌وخوی شما را تنظیم می‌کند و به‌طور کلی در حس سرخوشی شما نقش دارد. تحقیقات پژوهشگران روی علل برهم خوردن تعادل این عناصر ادامه دارد. همچنین تحقیقات روی سایر انتقال‌دهنده‌ها مثل استیل‌کولین، گابا و گلوتامات نیز که احتمالاً در ایجاد افسردگی نقش دارند، ادامه دارد.

افسردگی قابل‌درمان است

چندین درمان بسیار مؤثر برای افسردگی وجود دارد که درمان‌های دارویی و روان‌درمانی از جمله آنها هستند. علاوه‌براین، درمان‌های نوظهوری نیز دائم درحال ایجاد شدن هستند که اثربخشی خود را درجایی‌که سایر درمان‌ها عاجز می‌مانند نشان می‌دهند. درمان باید با نشانه‌های بیماری و وضعیت کلی سلامت شما همخوانی داشته باشد.

درباره ما

زمانی که ذهن و روحی آرام داشته باشیم موسیقی طبیعت در جان ما نواخته می‌شود.

مرکز مشاوره روانشناسی سروهانا در حیطه های ارزیابی و درمان اختلالات روانشناسی کودک، مشاوره روانشناسی نوجوان و بزرگسال و همچنین مشاوره خانواده، ازدواج، تحصیلی، شغلی و فردی با بالاترین کیفیت و زیر نظر روانشناسان و مشاوران مجرب و با تجربه آماده همراهی و ارائه خدمات به شما همراهان می‌باشد. منتظر حضور گرم شما به صورت حضوری در کلینیک سروهانا و یا به صورت غیرحضوری در اپلیکیشن فارگو هستیم.

نویسنده
ادمین
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *