اخبار 22 خرداد 1403 - 2 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
در همایش «مداخلات روانشناختی خانواده محور در مدیریت اضطراب» مطرح شد:

رسیدن به آرامش، غایت نهایی ازدواج

همایش «مداخلات روانشناختی خانواده محور در مدیریت اضطراب»، روز گذشته در فرهنگسرای خانواده برگزار شد. در این همایش غلامعلی افروز، سید محسن فاطمی، ناصرالدین کاظمی و فرهاد چنگیزی سخنرانی کردند.

به گزارش بهروان نیوز، خلاصه صحبت های سخنرانان به شرح زیر است:

غلامعلی افروز:

افسردگی در چند گروه بیشتر است: 1- ناشنوایان (صوت حیات روانی ماست) خودکشی در آن‌ها بیشتر است. 2- کسانی که مشکل حرکتی دارند. محدودیت های آن‌ها باعث افسردگی می‌شود. 3- خانم هایی که بیش از ده سال ازدواج کرده اند و با همسرانشان به مشکلات روانی و جنسی بر می‌خوردند. جایگاه خانم ها باید در خانه محکم باشد. باید احساس امنیت در خانه بیشتر باشد.

غایت ازدواج رسیدن به آرامش است. اصل زندگی است نه طلاق. حق طلاق آفت است. طلاق یک آسیب است نمی توان آن را یک حق دانست. آرامش حق است.

کسی که عمدا ازدواج نکند، اضطراب پیدا می کند و آرامشش را از دست می دهد. ازدواج حق آدم است و سقف ندارد.

کسی که اضطراب دارد، دعوا و پرخاشگری می کند، حوصله کسی را ندارد و … آرامشش را از دست داده است پس باید آن را دوباره به دست بیاورد. آرامش یعنی تجربه احساس امن حقیقی. هر قدر آرامش در ما نهادینه شود، اضطراب کنار می رود. آرامش متعلق به دیروز نیست. کسانی که افسوس می گویند و در گذشته زندگی می کنند به آرامش نمی رسند. آرامش مسیر است، مقصد نیست. اضطراب از فکر و اندیشه می آید، بنابراین باید فکر و اندیشه‌ خود را پاک و زلال کرد.

سه عامل برای نهادینه کردن آرامش لازم است: مثبت اندیش باشیم، امید به زندگی داشته باشیم، با افرادی که آرامش دارند و با محبوبان ارتباط بگیریم.

محسن فاطمی:

ما در رابطه ها معنا پیدا می کنیم و به رشد می رسیم. همه خوشبختی ها و بدبختی های ما به رابطه ها بر می گردد. در اکثر اختلالات شخصیتی ردپایی از رابطه دیده می شود.

اولین اضطراب برای کودکان اضطراب اضمحالی است. کودک بعد از تولد اگر نتواند وجود والد و سرپرست خود را درک کند، دچار اضطراب می شود. کودک نه مفهومی از گذشته دارد و نه از آینده، به همین دلیل حتی نمی تواند بین خود و مادرش تناقضی قائل شود. آرامش و رسیدن به آن مهم ترین غایتی است که می تواند در خانواده اضطراب ها را کنار بزند. در خانواده باید فضایی وجود داشته باشد که آن مقصد آرامش برای بچه ها خواهد بود.

در دسترس بودن و پاسخگو بودن از مهم ترین مولفه ها برای رسیدن به آرامش و امنیت روانی در خانواده است.

به هر میزان که در خانواده بتوانیم، تمامیت و کل بودن را در نظر بگیریم، اضطراب کمتر می شود. منظور از در دسترس بودن، معنای واقعی آن است یعنی دسترسی روانی و عاطفی وجود داشته باشد. همچنین در دسترس بودن هم می تواند شناختی و هم هیجانی باشد.

در همه رابطه ها نوعی تمنای عاطفی وجود دارد. پاسخ دادن به تمناهای عاطفی بسیار حائز اهمیت است. هر چه در رابطه بیشتر به تمنای عاطفی پاسخ داده شود، آرامش بیشتر خواهد بود و اگر پاسخ به تمنای عاطفی کمتر باشد اضطراب بیشتر می شود. شناخت تمناهای عاطفی نکته مهمی است.

ناصرالدین کاظمی:

5 ویژگی بی تابی روانی دوران کودکی: 1- محرومیت عاطفی (آن طور که باید من را دوست ندارند.) 2- از عهده کار درست بر نمی‌آیی 3- نگرانی از جدایی والدین 4- احساس سرزنشگری (برای هر اتفاقی که در خانواده می افتد خود را مقصر می داند) 5- احساس کهتری (من مورد احترام نیستم)

این 5 ویژگی از سه منبع نشات می گیرند: 1- نارضایتی و ناسازگاری زناشویی والدین 2- پدر یا مادر از نقش والدی خود ناخشنود باشند 3- زن وشوهر در مقام پدر و مادر در استراتژی و روش تربیتی هماهنگی ندارند.

جهت کاهش بی تابی روانی در کودکان باید 5 روش را در نظر گرفت: 1- تشویق 2- پذیرش 3- تایید (تو درست عمل می کنی) 4- پشتیبانی و حمایت تحت هر شرایطی 5- احترام بی قید و شرط

فرهاد چنگیزی:

درک ما از میزان اضطرابی که در لحظه داریم بسیار مهم است. اگر کسی بخواهد با اضطراب کنار بیاید باید آن را در سطوح پایین و ابتدایی اش ببیند. برای این کار باید روزانه تمریناتی را انجام دهند.

گاهی اضطراب با ترس همراه است. برای تحمل ناکامی ها باید تمرینات مکرر انجام داد.

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *