اخبار 12 اردیبهشت 1403 - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
توضیحات محمداسماعیل کاملی درباره بیمه خدمات روانشناسی؛

سهم پرداختی سازمان بیمه گر 70 درصد تعرفه دولتی

توضیحات محمداسماعیل کاملی، مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران درخصوص بیمه خدمات روانشناسی

بیمه خدمات روانشناسی

به گزارش بهروان نیوز، یازدهمین برنامه از دومین دوره نشست شنبه شب‌ها در تاریخ یازدهم آذر ماه ۱۴۰۲ با موضوع «بیمه خدمات روانشناسی: فرصت ها، چالش ها و پرسش ها» توسط انجمن روان‌شناسی ایران برگزار شد. محمداسماعیل کاملی، مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران، مهمان این برنامه بود که درباره نحوه استفاده از این خدمات توضیح داد.

توضیحات محمداسماعیل کاملی:

سازمان های بیمه گر پایه در کشور ما تابع مصوبات و قوانین شورای عالی بیمه هستند و نمی توانند خودشان خدمتی را تحت پوشش قرار دهند. شورای عالی بیمه ترکیبی از سازمان ها و نهادهای مختلف است که هر کدام یک نماینده در شورای عالی بیمه دارند و ریاست آن را وزیر بهداشت برعهده دارد. وزیر اقتصاد و دارایی به عنوان بیمه مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت رفاه، تعاون و کار و امور اجتماعی، نهادهای کمکی و حمایتی مثل بهزیستی، کمیته امداد، نماینده ای از بیمه های تجاری و دبیرخانه شورای عالی بیمه ذیل پوشش این مجموعه هستند.

شکل اجرا یا پیاده سازی و تحت پوشش قرار گرفتن خدمات به این شکل است که این خدمات براساس نیازهای محیطی که سمت همه کسانی که در حوزه خدمات سلامت کار می کنند، به دبیرخانه ارائه می شود و دبیرخانه با فایل بندی، آن ها را در دستور کار قرار می دهد و برای آنها جلسات کارشناسی برگزار می شود. سپس مصوبات به مدیران ارجاع داده می شود. بعد از تصویب مدیران به جلسه شورای عالی بیمه سلامت که از وزرا و روسای سازمان ها تشکیل شده، داده می شود. بعد از تایید نهایی به دبیرخانه ارجاع می شود. سپس دبیرخانه مصوبه شورای عالی را به سازمان های بیمه گر پایه (سازمان بیمه سلامت (بیمه خدمات درمانی)، سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح) ابلاغ می کند. سپس بیمه های پایه گر برای ایجاد وحدت رویه و پیاده سازی، کمیته هماهنگی بیمه هایی را تشکیل داده و جلساتی را برگزار و مصوبات را در سازمان های خود عملیاتی می کنند.

خدمات روانشناسی این مسیر را طی کردند و در پایان سال 1401  تصویب شد. مقرر شد از سال 1402 سازمان های بیمه گر پایه این روند را اجرایی کنند. سازمان بیمه سلامت با توجه به اینکه در همه این جلسات با رویکرد مثبت سعی کرد این خدمات را در بستر الکترونیک اجرا کند. البته این خدمات از گذشته در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی که بخش های روانپزشکی داشتند از قبل تحت پوشش بود. تغییری که در مصوبات اخیر ایجاد شد، این بود که روانشناسان بالینی و سلامت هم تحت پوشش بیمه قرار گرفت. در واقع روانشناسان بالینی و سلامت بر اساس دستور العمل خرید راهبردی می توانند هم تجویز کننده و هم ارائه دهنده این خدمات باشند.

 تعهداتی که در این مصوبه جدید داریم، کدهای خدمات روان درمانی هستند. کدهای درمانی متعدد از 900050 تا 900096 تحت پوشش سازمان های بیمه گر قرار گرفته اند. البته کد ویزیت 900045 هم با ارزش نسبی متفاوت بر اساس زمان ارائه شده را داریم.

کدهای خدمات روان درمانی (900050 الی 900096) قابل تجویز و ارائه توسط توسط روانپزشکان و دکترای تخصصی روانشناسی بالینی و سلامت در تمام مراکز طرف قرارداد می باشند.

بر اساس این دستور العمل روانپزشکان (متخصص و فوق تخصص)، دستیاران روانپزشکی سال سوم و چهارم با نظارت اعضای هیات علمی در مراکز آموزشی، دکترای تخصصی روانشناسی بالینی (PHD و MD PHD)، دکترای تخصصی روانشناسی سلامت دارای شماره نظام روانشناسی و پروانه اشتغال تخصصی در این دستور العمل صاحب صلاحیت شناخته شده اند.

کارشناسان ارشد به صورت مستقل طرف قرار بیمه نخواهند بود

کارشناسی ارشد در این دستور العمل تنها در تعریف آورده شده است یعنی کارشناسان ارشدی که مشغول تحصیل در دوره دکترا هستند. کارشناسان ارشد به شکل مستقل در حال حاضر طرف قرار بیمه نخواهند بود.

برابر دستورالعمل خرید راهبردی فقط مشاوره از دکترای تخصصی و براساس تعرفه های دولتی تحت پوشش بیمه می باشند. یعنی اگر این خدمات در بخش عمومیِ غیر دولتی، خیریه یا خصوصی ارائه می شود، به اندازه تعرفه دولتی حمایت می شود.

مثال: از 91 هزار تومان تعرفه دولتی، 63700 تومان را بیمه  می دهد که 70 درصد است و 27 هزار تومان را مراجع پرداخت می کند؛ یا در عمومی و غیر دولتی که 120 هزار تومان است یا خصوصی که 320 هزار تومان است سازمان بیمه همان 63700 هزار تومان را پرداخت خواهد کرد. (نرخ تعرفه ها برای سال 1402 است)

برای توسعه خدمات بیمه و تعمیم دادن آن به همه گروه ها، روانشناسان و گروه های شامل باید با سازمان های بیمه قرارداد ببندند. در حال حاضر تعداد روانشناسان بالینی و سلامت که با سازمان های بیمه گر پایه قرارداد دارند، کم است. اگر تعداد افزایش یابد در این صورت می توان در جلسات شورای عالی بیمه، اسرار کنیم تا تعداد گرایش ها و خدمات بیشتری را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

مراحل عقد قرار داد: 1- تماس با اداره نظارت اداره کل بیمه سلامت استان 2- دریافت نام کاربری و رمز عبور، ورود به سایت Eservices.ihio.gov.ir/psc -3 و ثبت نام اولیه 4- در صورت تمایل به عقد قرارداد در قسمت درخواست قرارداد الکترونیک مدارک مربوطه بارگذاری می گردد. 5- سپس در آدرس   https://eservices.ihio.gov.ir/erx در بخش خدمات قابل ارائه، خدماتی که کدهایشان مشخص شده را ثبت کنند و براساس قرارداد به صورت ماهیانه، پرداخت هایشان انجام خواهد شد.

در صندوق صعب العلاج هم تعدادی از بیماری ها مانند ام اس، تالاسمی، هموفیلی، اختلالات متابولیک، کم شنوایی شدید یا عمیق و پس از کاشت حلزون به این خدمات نیاز دارند. برای این بیماران تا 80 درصد تعرفه خصوصی تحت پوشش قرار می گیرد.

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *