اخبار 08 اسفند 1402 - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

هفته جهانی آگاهی از مغز؛ مغزت را بشناس!

هفته جهانی آگاهی از مغز، از 8 الی 15 اسفند ماه با هدف ایجاد و ارتقای علاقه‌مندی عمومی و حمایت از مطالعات مغز برگزار می‌شود.

هفته جهانی آگاهی از مغز

به گزارش بهروان نیوز، هفته آگاهی از مغز (Brain Awareness Week) کمپینی جهانی برای ارتقای علاقه‌مندی عمومی به تحقیقات علوم اعصاب است که توسط اتحادیه پژوهش‌های مغز دانا و اتحادیه اروپایی دانا، به‌صورت سالیانه، از سال ۱۹۹۶ تاکنون برگزار می‌شود. اتحادیه پژوهش‌های مغز دانا (DABI) اولین هفته‌ی آگاهی از مغز را در همان سال برگزار کرد. 

هفته‌ی آگاهی از مغز برای ایجاد و ارتقای علاقه‌مندی عمومی و حمایت از مطالعات مغز است، که هر ساله در ماه مارس (March) برگزار می‌شود. مشارکت کنندگان در این کمپین با انجام فعالیت‌های ابتکاری خود، سعی دارند شگفتی‌های مغز و اثرات عمیق علوم این حوزه را در زندگی روزمره‌ ما نشان دهند.

طی ۲۴ سال گذشته، هفته‌ی آگاهی از مغز به عنوان یک رویداد جهانی رشد و توسعه پیدا کرده است و بیش از 100 کشور به این کمپین پیوسته اند و هم اکنون همکاری بیش از ۷۳۰۰ همیار در ۱۱۷ کشور را شامل می‌شود. این هفته فرصتی را فراهم می‌کند تا مردم از پیشرفت‌های انجام شده در تحقیقات مغزی همانند پیشرفت در روش‌های تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات مغزی نظیر آلزایمر، پارکینسون، افسردگی و … اطلاعات مفیدی را که توسط متخصصین مشارکت کننده در رویداد ارائه می‌شود، کسب کنند.

برگزاری این رویداد در کشور ما نیز از سال ۱۳۹۴ توسط انجمن علوم اعصاب ایران و با حمایت‌های ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های شناختی آغاز شده است و هر ساله با همکاری مراکز و نهادها از جمله آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود و سال 1402 نهمین سالی است که سالگرد این هفته (از 8 تا ۱۵ اسفند) در کشور برگزار می‌گردد. این برنامه در جهان، اواخر اسفند ماه برگزار می‌شود، اما در ایران به دلیل همزمان شدن با سال نو، تاریخ برگزاری آن کمی جلوتر است.

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *