اخبار 25 آذر 1402 - 7 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
خسرو حمزه، روانشناس تیم‌های ملی مطرح کرد:

«سخت رویی»، ویژگی بارز قهرمان‌ها

روانشناس تیم‌های ملی معتقد است که مهم‌ترین ویژگی بارز در افراد قهرمان، «سخت رویی» است که با زیاد تلاش کردن، فرق دارد.

به گزارش بهروان نیوز، گاهی اوقات پیش می‌آید که در اردو تیم حال روحی یک ورزشکار خوب نیست یا به دلیل باخت، روحیه‌اش را از دست می‌دهد. خسرو حمزه در اینباره گفت: باید به این مسئله توجه کرد که آیا داریم به رخداد ورزشی نزدیک می‌شویم یا رخداد اتفاق افتاده و با شکست مواجه شده است. دقیقا مانند آدمی می‌ماند که یک رنج بزرگی را تجربه کرده و معمولا زمانی که آدم‌ها در آن جایگاه هستند، اولین واکنش‌ها صرفا در راستای همدلی کردن است؛ یعنی ما تنها درک می‌کنیم که او چه می‌گوید و به دنبال راه حل نمی‌رویم؛ زیرا آن فرد در آن لحظه پذیرای راه حل نیست و نیاز او را هم مرتفع نمی‌سازد. بعدها باید با آن فرد صحبت کرد تا مجددا بتواند به مسیر بازگردد.

او ادامه داد: یکسری مهارت‌ به ورزشکاران آموزش داده می‌شود تا اگر قبل از مسابقه دچار مشکلات روحی و فشارهای مختلفی شدند از آن‌ها استفاده کنند. قسمت بزرگی از حیطه ذهنی ورزشکارانی که امکان دارد زود ناامید شوند، نقص هدف گذاری است. به عبارتی اهدافی را انتخاب کردند که درست نیست. اهداف بزرگی را انتخاب کرده که به هم زنجیر نیستند؛ یعنی فکر می‌کند اگر من این مسابقه را ببرم، بعدی را هم خواهم برد؛ درصورتی که این مسابقات از هم منفک هستند. کسانی که نگرششان به ورزش قهرمانی درست است (ما می‌گوییم شخصیت قهرمانی دارند)، هدف گذاریشان درست است. در دسته اول ما کمک می‌کنیم که هدف را درست ببینند. کسانی که درست اهدافشان را انتخاب می‌‎کنند هم اقدامات عملی به جایی دارند که به هدف برسند. ضمن اینکه با باخت‌ها به راحتی کنار نمی‌آیند.

این روانشناس ورزشی درخصوص «سخت رویی» در افراد موفق توضیح داد: «سخت رویی» یا «سرسختی»، زیاد تلاش کردن نیست. افرادی را در زمینه‌های مختلف می‌بینیم که از بقیه افراد جامعه موفق‌ترند که همه این افراد یک ویژگی مشترک دارند، که همان «سخت رویی» است. «سخت رویی» سه قسمت دارد: یک، آن‌ها فعالیت هایی را انتخاب می‌کنند که چالش برانگیز است، یعنی هدفی را انتخاب می‌کنند که برد و باخت در آن مشخص نیست. اما نمی‌ترسند و دایره امن‌شان کوچک نیست. دو، اگر شکست بخورند، وجه مثبت شکست را بیرون می‌کشند. شکست برای آن‌ها موقتی است، بنابراین انگیزه دارند که خود را اصلاح کنند. سه، بسیار دیر ناامید می‌شوند. همه خوب‌ها و قهرمان‌ها این را دارند.

 

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *