اخبار 11 آذر 1402 - 5 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
به بهانه صدور حکم بدوی دیوان عدالت اداری درخصوص انتخابات شورای مرکزی و هیات بازرسان

بر مدار قانون

یادداشت مهدی زاهدی اول، سردبیر «بهروان نیوز» به بهانه رای بدوی دیوان عدالت اداری درخصوص انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

عشق خواهد کاین سخن بیرون بود                        آینه غماز نبود چون بود

آینه‌ت دانی چرا غماز نیست                               زآن که زنگار از رخش ممتاز نیست

تنها پس از 8 روز از رسانه ای شدن خبر ارسال نامه درخواست تعجیل در رسیدگی برخی از روانشناسان به رئیس دیوان عدالت اداری شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری با صدور رای بر مبنای بررسی سوابق برگزاری انتخابات و مغایرت قانونی آئین نامه ۱2-۱۲-۱۴۰۱ مصوب هیات وزیران ابلاغی ۲۳-۱۲-۱۴۰۱ و اصلاحیه های بعدی که توسط ریاست محترم مجلس شورای اسلامی طی دو نامه ۱2-۰۴-۱۴۰۲ و۰۶-۰۶-۱۴۰۲، مغایرت آئین نامه مزبور با قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره را ملغی الاثر اعلام نموده و این چنین آورده است. «این شعبه دیوان بنا به دلایل پیش گفته و بنا به جمیع جهات مذکور، شکایت مطروحه را وارد تشخیص و مستند به مواد ۱،۱۰ و ۸۹ قانون مرقوم، رای به ورود شکایت مبنی بر ملغی الاثر گردیدن‌ آئین نامه موضوع شکایت و اصلاحات بعدی آن از زمان تصویب و ابطال آثار و نتایج حاصله از آن از جمله نتیجه انتخابات شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مورخ ۲۷-۰۵-۱۴۰۲ و همچنین حکم انتصاب آقای علی فتحی آشتیانی بعنوان رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره۱۰۵۰۸۲ مورخ ۱۴-۰۶-۱۴۰۲ صادر نمود” این کرنشگری اجتماعی و توجه بروکراسی اداری کشور به آن، جامعه روانشناسی را بیش از پیش امیدوارتر به آینده نمود و این رای را از جمله برجستگی های نظام حاکمیت جمهوری اسلامی دانسته است که رفتار خطا را درصورت مشاهده حتی در بالاترین ارکان متوقف و اصلاح خواهد نمود نکته جالب آن که در زمان بروز این خطای انسانی که بنظر میرسد تنها از سوی یک یا دو نفر از معاونت های دو وزارتخانه و بخاطر اعتماد وزیر و به تبع آن ریاست جمهوری رخ داده است و در زمان وقوع مورد هجمه و سوء استفاده شبکه های خارج نشین نیز قرار گرفت دارای نکته جالب و گفتنی است تمام موضوع بازگشت به قانون و برخورد قاطع با تخلف نبود، بلکه عدم توجه هیچ یک از پایگاه های خبری و خبرگزاری داخلی و خارجی بصورت هم زمان به این رای است. این همسو شدن شبکه های داخلی و خارجی جای سوال است، زمانی عدم تمکین به قانون و ناامیدی را فریاد و پایبندی به قانون و امید را تنها نظاره گرند اما مهم تر از این ماجرا تبیین ظرفیت تشکل های صنفی و ملی است. تشکل هایی مانند اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی و یا سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور که جملگی در این ایام درگیر بازتعریف خود به دولت هستند تشکل هایی که قرار بود به عنوان بازوی اجرایی حاکمیت برای مدیریت نیازها و هماهنگی بیشتر قشر خاصی از جامعه با دولت و حاکمیت طراحی شده بود و حال با مخالفت بخشی از حاکمیت (دولت) در تقابل با آن در حال کشمکش است. پر واضح است با توجه به عناوین مختلف تحصیلی بین مدیران امروز کشور، کمبودی از لحاظ سطح تحصیل احساس نمی شود. همانطور که در آمارهای رسمی نیز منعکس است ایران در بین چند کشور برتر دنیا از نظر سطح تحصیلات عالی است اما فارغ از کیفیت تحصیلات، احتیاج اصلی امروز ما یادآوری آموخته ها است و تنها منظور نگارنده از نگارش این یادداشت ذکر نکات کلیدی و حساسی است که باید در این تشکل ها به آن توجه گردد تا حتی با دست درازی دولت های مختلف در طول زمامداری بتوانند از اعضای دفاع و در شرایط غیر کارشناسی، صنف را از بن بست خارج تا به جای تقابل با دولت ها نیازهای حرفه ای خود را با تعامل با حاکمیت پیش ببرد.

سازمان نظام روانشناسی

اولین ظرفیت، ظرفیت استخراجی است. به بیان دیگر توانایی یک تشکل برای تجهیز منابع مادی و معنوی در محیط فعالیت برای تامین منافع اعضاء، ظرفیت استخراجی است. بطور مثال با برگزاری جلسات مستمر و مفید برای اعضاء ضمن بررسی و تدوین راه حل مشکلات پیش رو نسبت به احصاء کادر مدیریتی از بین اعضای فعال اقدام و ضمن تربیت نیروی متخصص، مدیر و مدبر از هزینه های مازاد جلوگیری و ضمن مشارکت دادن به اینگونه افراد گردش آزاد اطلاعات و سمت ها را نیز فراهم نماید. نمونه دیگری که خود باعث ایجاد پایگاه معنوی بزرگی در جامعه گردید را میتوان تلاش یکی از روسای پیشین سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور دکتر الهیاری در دریافت توصیه ای از مقام معظم رهبری برای توجه بیشتر عموم جامعه بیان نمود که نتیجه آن شد سخنان مقام معظم رهبری: “در مسئله روانشناسی و مشاوره نظام روانشناسی، یک چیز خیلی مهم این است که مردم به ضرورت و اهمیت این کار توجه کنند، همچنانی که به ضرورت و اهمیت مراجعه به پزشک توجه می کنند. امیدوار هستم که مردم ما به این موضوع که مراجعه به متخصص و مشاور در امر مسائل روانی به خصوص برای محیط خانواده یک ضرورت است، توجه نمایند. چقدر خوب است که همه خانواده ها اعتماد بکنند به مشاورین مومن و دارای اخلاق حرفه ای نه هر مشاوری. چون مدعی هم زیاد است، مدعیانی هم هستند که واقعاً صلاحیت ندارند. مردم به کسانی مراجعه می کنند که قابل اعتماد هستند، در امر تحصیل فرزندان، در امر رفتارهای خانوادگی، در امر مناسبات زن و شوهر با یکدیگر و مشکلات دیگری که برایشان وجود دارد. اینها را با او مطرح کنند و حلّ آن ها را فرا بگیرند و این خوب است. ما امیدواریم که این پیام ما و این حرف به گوش عموم مردم برسد و این نیاز را احساس کنند.”

دومین ظرفیت، ظرفیت تنظیمی است. به بیان دیگر تشکل با ارائه طرح های اجرایی و تدوین مقررات، بخشنامه ها و قوانین اعم از داخلی و یا خارجی و ایجاد توازن بین آنان می تواند ضمن کنترل رفتارهای تجاری از رقابت منفی و ایجاد زیان گروهی جلوگیری نماید و در ادامه با ایجاد همگرایی بیشتر بین اعضاء التزام به اینگونه قوانین افزایش دهد. برای این مهم میتوان به برخورد با روانشناسان زرد در دوره چهارمین شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نام برد که با ارائه بیش از چهار لیست این نوع برخورد به نمونه ایی از رفتار متناسب برای حرفه تبدیل گردید. البته خالی از لطف نیست برخوردهای سلیقه ایی در بازرسی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در طی ادوار مختلف موجبات نارضایتی هایی در بین اعضاء گردیده است که حتماً در جای خود قابل واکاوی و اصلاح امور خواهد بود.

سومین ظرفیت، ظرفیت توزیعی است. به بیان دیگر تشکل با ارائه خدمات عادلانه و تقسیم منصفانه شرایط، امکانات و سمت ها بین اعضاء فارغ از همگرایی و بهبود فضای کسب و کار از اقدامات تخریبی اعضاء ناراضی جلوگیری و به جای انشقاق با ایجاد منزلت اجتماعی بصورت متوازن از سرمایه اجتماعی برای توسعه و پایداری تشکل استفاده می نماید. یکی از بزرگترین اشتباهات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در دوره پنجم رفتار خارج از عرف و اختلاط مفاهیم است بطور مثال آزمون صلاحیت حرفه ای برای آزمودن سطح علمی فردی که فارغ التحصیل حداقل دو مقطع از دانشگاه تخصصی حرفه است آیا آب در هاونگ کوبیدن نیست؟ آیا بهتر نیست جلسات تخصصی و یا حتی بهتر جلسات مصاحبه حرفه ای با رویکرد بررسی سلامت روان کاندیداهای متقاضی درخواست مجوز پروانه فعالیت برگزار گردد و در این امر به کیفیت روانی فرد خدمات دهنده بیشتر توجه و نظارت های پسین بر روانشناسان تقویت گردد؟

چهارمین ظرفیت، ظرفیت نمادین یا سمبلیک است به بیان دیگر ایجاد سمبل در تشکل و رشد احترام به نمادها و تعلقات معنوی و تلاش برای اجماع هدفدار بر روی مشترکات و نه افتراق ها باعث خواهد شد تا تشکل از مقبولیت و مشروعیت بیشتری برخوردار گردد. اگر بخواهیم از همفکری های گروهی یک صنف صیانت، و تلاش کنیم تا توانایی چانه زنی با محیط داخلی و خارجی را برای تشکل بیشتر از پیش کنیم همه باید بیاد آوریم ظرفیت های پنهان را احیاء و برای استفاده از آن در کنار ظرفیت های پیدا اهتمام به خرج دهیم تا با استمرار و استحکام بخشیدن به این نوع رفتارها، تعالی را در این مقطع تاریخی دنبال کنیم. برای مثال یکی از فرصت سوزی ها برگزاری انتخابات حداقلی با حذف کلیه رقبا در شرایطی است که دولت بقطع با عدول از قوانین نسبت به برگزاری آن اقدام نمود و تمام بزرگان و نمادهای سازمان را به خارج راند و با بی حرمتی و … قرار داد، بنظر می رسد این نوع برخورد با بزرگان یک حرفه نه تنها تشکل را بلکه حرفه را مورد هجمه قرار خواهد داد.

سر آخر سخنی کوتاه و برادرانه بعنوان برادری کوچک تر با جناب آقای دکتر فتحی آشتیانی، برادر دینی و پر سابقه، با توجه به سوابق علمی و پشتوانه سلامت مالی و اداری حضرتعالی در طی سال های فعالیت، انتقادی صریح بر اظهارنظر حضرتعالی بر تعداد بالای پذیرش دانشجویان در رشته های روانشناسی در دانشگاه ها حضورتان دارم بخصوص آنجایی که آن را معضلی بزرگ برای خانواده روانشناسی خواندید شاید اگر به ظرفیت های سازمانی که با حداقل رای با انتخاباتی حداقلی و غیر قانونی بر آن تکیه زدید توجه می کردید راه حل را به جای کوچک نگهداشتن خانواده بزرگ روانشناسان و مشاوران در احیای کسب و حرفه انتخاب می نمودید بنظر می رسد سازمانی که برای پیشگیری و درمان تعارضات فردی و اجتماعی جامعه تاسیس شده است خود نباید درگیر این نوع تعارضات گردد و می بایست توان حل خلاقانه و درون گروهی را داشته باشد و یا توان پیشگیری را بر خود ببیند لذا بهتر بود شورای مرکزی پنجم با مدیریت شرایط به جای تقابل با حرفه، با رای صادره از سوی دیوان عدالت اداری به تعامل با اعضای سازمان پرداخته و در اسرع وقت نسبت به تحویل کرسی سازمان به مسئولین مربوطه اقدام تا نسبت به برگزاری انتخابات قانونی اقدام گردد بلکه بیش از حراج آبروی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور جلوگیری بعمل آید و بر مبنای منویات مقام معظم رهبری، که اتفافاً این سازمان با اذن ایشان در سال 1382 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، مقدمات رفتارهای حرفه ای برنامه ریزی گردد تا درون گرا و برون نگر، پویا و توانمند، شاداب و پر نشاط، پایدار بر ستون های علم و اعتقادات مذهبی جامعه، مگر بتوانیم در سایه همدلی به اهداف ذیل نائل گردیم.

  • توسعه فرهنگ استفاده از خدمات روانشناسی در سبد خانوار؛
  • بسترسازی خدمات نوآورانه در راستای بهبود فضای سلامت روان جامعه؛
  • بهينه‌سازی خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و بين الملل؛
  • تمرکز بر منطقه به‌عنوان عامل‌ استراتژیک در تعدیل نرخ ارائه خدمات به مراجعین داخلی؛
  • تلاش برای غنای فضای سلامت روان جامعه و افزایش سطح اشتغال متخصصین این حوزه؛
  • ایجاد فضای تعاملی در راستای شبکه سازی برای درک نیازها و رفع انتظارات طرف های ذینفع؛
  • جهت دهی فضای نوآوری و کمک به ایجاد و اجرای ایده های خلاقانه در جامعه روان شناسی و مشاوره کشور؛
  • توانمندسازی جامعه روانشناسی و مشاوره کشور از طریق توسعه فردی، گروهی و سازمانی به منظور افزایش بهره وری و کیفیت ارائه خدمات.

 

و من ا… التوفیق

مهدی زاهدی اول، سردبیر پایگاه خبری بهروان نیوز

نویسنده
ادمین
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *