اخبار 26 مهر 1402 - 9 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

عدم حضور بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی در اختتامیه نمایشگاه «چهارسوی سلامت روان»

اختتامیه نمایشگاه «چهارسوی سلامت روان» روز گذشته با حضور روان‌شناسان و مشاوران برگزار شد.

به گزارش بهروان نیوز، در این برنامه هوشنگ علی‌بازی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مراکز روانشناسی و مشاوره، محمد حاتمی رییس انجمن مطالعات روان درمانی ایران، محمد علی ربیعی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران و عباس عطایی رئیس نمایشگاه چهارسوی سلامت روان حضور داشتند.

سلامت روان، مظلوم‌ترین موضوع در برنامه هفتم توسعه

در این نشست علی‌بازی دبیر انجمن صنفی کارفرمایان گفت: امیدواریم بتوانیم در سال‌های بعد این نمایشگاه‌ها را ادامه بدهیم. موضوعی که ما روانشناس‌ها با آن درگیر هستیم، بحث سلامت روان است. انسان چند بعدی است یعنی هم امکان رشد و هم امکان تخریب دارد. ما باید وضعیت روانی جامعه را ارزیابی کنیم تا در جهت رشد جامعه قدم برداریم. طبق آمار وزارت بهداشت ۳۰ درصد جمعیت کشور درگیر نوعی از اختلالات روانی هستند. این آمار نشان می‌دهد که ما نیازمند تلاش بیشتر هستیم. چیزی که ما را در انجمن نگران کرده این است که راه حلی برای حل این پیشگیری‌ها وجود ندارد. سلامت باید در همه حوزه‌ها پیگیری شود، پیشگیری موضوعی است که باید به آن اهمیت داده شود. نهادهایی که وظیفه این کار را برعهده دارند آن را رها کرده‌اند. فعالیت‌های بهزیستی باید حول محور پیشگیری باشد.

او با اشاره به اختلافات به وجود آمده در انتخابات دوره پنجم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، ادامه داد: متاسفانه این انتخابات به جاهای باریک کشیده شد و هنوز در ابهام هستیم که چه خواهد شد؟ همه این موارد می‌تواند در سلامت روان جامعه اثرگذار باشد. متاسفانه هیچ ساختاری برای خانواده در کشور نداریم. ما معتقدیم که باید یک نهاد برای خانواده تشکیل شود. تنها یک ساختار تحت عنوان وزارت ورزش و جوانان تعریف شده است که هیچ تناسبی با این مسئله ندارد و حیطه فعالیت آن چیز دیگریست.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی با بیان اینکه طی چهل سال اخیر هفت برنامه برای اداره و توسعه کشور طراحی شده است، اظهار کرد: در این هفت برنامه، مظلوم‌ترین موضوع، سلامت روان است. اکنون برنامه هفتم در حال اجراست اما ببینید چه جایگاهی برای سلامت روان در آن در نظر گرفته شده است؟ در برنامه ششم و بر اساس قانون دولت موظف بوده در بحث بیمه برای سلامت روان اقدام کند اما هیچ کس به آن توجهی نکرده است.

 

رسالت ما در وزارت ورزش و جوانان، پیشگیرانه است

محمد علی ربیعی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان درخصوص فعالیت‌های این وزارتخانه توضیح داد: نگاه وزارت ورزش و جوانان بر پیشگیری به ویژه پیش از ازدواج است. رسالت ما در وزارت ورزش و جوانان، پیشگیرانه است. ما اگر بتوانیم یک ازدواج موفق را در خانواده‌ها شکل دهیم به تبع مشکلات روانی که در سال‌های ابتدایی ازدواج یا مباحثی که برای فرزندان اتفاق می‌افتد را می‌توانیم کاهش دهیم. متاسفانه هنوز هم در برخی از نقاط کشور حتی در همین تهران هستند کسانی که از مراجعه به روانشناس خجالت می‌کشند. فرهنگ سازی بخشی از کار ماست تا بتوانیم فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره و روانشناسی را در کشور توسعه بدهیم. ما به اندازه توان‌مان در این مسئله ورود کردیم.

مسئولین اصلا نمی‌دانند سلامت روان چیست!

در ادامه برنامه محمد حاتمی با تاکید بر اینکه مسئله سلامت روان مولفه مهمی برای یک جامعه پیشرو است، گفت: اگر می‌خواهیم جامعه کارایی، بهره‌وری و مردم زندگی بهتر داشته باشند، باید در تمام ارکان کشور و سیاست‌گذاری‌ها، سلامت روان در اولویت قرار بگیرد. نرخ وضعیت آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانی در کشور و در شاخص‌های مختلف مثل خودکشی، طلاق، اعتیاد، افسردگی و… نگران کننده است.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به اینکه وضعیت خوبی در کشور وجود ندارد، درباره افزایش طلاق در بین جوانان توضیح داد: از هر دو ازدواج یک مورد به طلاق می‌انجامد که آمار نگران کننده‌ای است. دلیلش این است که مسئولین چیزی را به عنوان سلامت روان به رسمیت نمی‌شناسند. مسئولین اصلا نمی‌دانند سلامت روان چیست! من به مدت چهار سال در دفتر رئیس جمهور رفت و آمد کردم، التماس کردم تا بیمه خدمات روان درمانی را تصویب کنند. رئیس جمهور دستور داد ما شورای عالی بیمه سلامت گفت ما بودجه نداریم و این مسئله اولویت ما نیست. موضوع سلامت روان برای دولت ما اصلا مسئله نیست.

او ادامه داد: فکر نکنید حالا که دولت سرخورد انتخابات غیرقانونی برگذار کرده ما خانه دوم‌مان را رها می‌کنیم و دیگر پیگیر نخواهیم بود. ما کارهایی را که پیگیری کردیم و قصد انجام آن‌ها را داشتیم را دنبال خواهیم کرد. من طرح روانشناس خانواده را به وزارت بهداشت داده‌ام و با دفتر رئیس‌جمهور توافق کردیم که هر 50 خانواده باید یک روانشناس داشته باشد. باید در هرمدرسه حداقل دو روانشناس حضور داشته باشند. باید در هر دادگاهی، کنار قاضی یک روانشناس نشسته باشد. این موارد یعنی شغل‌یابی. حوزه اصلی روانشناسی پیشگیری است. این جامعه به یادگیری مهارت‌های زندگی نیاز دارد.

در پایان عباس عطایی گفت: من تحقیقاتی را از سال 1992 تا کنون درخصوص نمایشگاه‌های حوزه سلامت روان انجام دادم که طی آن متوجه شدم هیچ نمایشگاه سلامت روانی در جهان برپا نشده است. به همین دلیل این اولین نمایشگاه در جهان در حوزه سلامت روان بود. متاسفانه مسئولین حوزه سلامت روان در این اختتامیه حضور نداشتند و بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی در دقایق آخر اعلام کردند که در این برنامه حضور نخواهند داشت.

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *