اخبار 01 مرداد 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
مدیرعامل موسسه سلامت مغز و روان ایرانیان مطرح کرد؛

ارتقاء نحوه عملکرد مغز با استفاده از فناوری/ ویدئو

محمدعلی نظری معتقد است که فناوری دو کارکرد در علوم شناختی دارد که یکی در حوزه ارزیابی و دیگری در حوزه مداخلات شناختی است.

محمد علی نظری

به گزارش بهروان‌نیوز، محمدعلی نظری درباره جایگاه فناوری در علوم شناختی گفت: وقتی می‌گوییم موضوعی علمی است یعنی ما توانسته‌ایم آن را اندازه‌گیری کنیم و به صورت علمی و دقیق آن را مورد ارزیابی قرار دهیم. همچنین وقتی درباره ابزارهایی که در علوم شناختی است، صحبت می‌کنیم هم در این مقوله قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه فناوری دو کارکرد عمده در علوم شناختی دارد، افزود: این دو کارکرد در حوزه ارزیابی و مداخلات شناختی است. یکسری فناوری‌ها هستند که به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم ارزیابی کنیم. این ابزارها در چکاب مغزی (اینکه مغز ما چقدر غنی است و چقدر دقیق کار می‌کند) کاربردی هستند. لذا نیاز است که ما ابزارهایی در زمینه نحوه کارکرد مغز بسازیم تا متوجه شویم که خروجی آن در سطح نرمال هست یا نه.

مدیرعامل موسسه سلامت مغز و روان ایرانیان ادامه داد: درست است که برخی از فناوری‌ها می‌توانند خطر آفرین باشند اما در واقع مانند شمشیر دولبه است که هم ضرر و هم مزیت دارد. باتوجه به اینکه روند زندگی و روند رشد تکنولوژی گریزناپذیر است، ما نمی‌توانیم از فناوری‌ها و ابزارهایی که در این زمینه وجود دارند، دوری کنیم. ما باید ابزارهایی که در این زمینه وجود دارند را خوب بشناسیم و در جهت تدوین ابزارهایی که می‌توانند به ما کمک کنند، اقدام کنیم.

نظری درمورد کارکرد مداخله فناوری در علوم شناختی توضیح داد: باتوجه به اینکه فرآیندهای شناختی ناشی از عملکردهای مغز است پس ما باید با استفاده از فناوری‌هایی که در این زمینه وجود دارد، نحوه عملکرد مغز را ارتقاء دهیم تا در کنار آن بتوانیم فرآیندهای شناختی را ارتقاء دهیم. تکنولوژی‌هایی مثل هوش مصنوعی در این زمینه هم می‌توانید خطرآفرین و هم کمک کننده باشد؛ چراکه ما با اندازه‌گیری‌هایی که در سطح کلان انجام می‌دهیم و داده‌هایی که در سطح کلان بدست می‌آید، با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که آیا فرد در آینده به صورت نرمال عمل خواهد کرد یا دچار اختلال‌های شناختی خواهد شد؟

همچنین بخوانید:

علوم شناختی چیست؟+ویدئو
نویسنده
ادمین
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *