اخبار 30 اردیبهشت 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0
گزارش بهروان نیوز از جشنواره «50 سالگی کهریزک»؛

نمایش نیم‌قرن فعالیت/ جشنواره‌ای با یک تیر و دو نشان

در بلوار دکتر حکیم‌زاده روبه‌روی آسایشگاه پیاده شدم. تا به اینجای مسیر هیچ بیلبوردی مبنی بر جشنواره «50 سالگی کهریزک» به چشمم نخورد. خلوت بود. از نگهبان جلوی درب سراغ محل برگزاری جشنواره را پرسیدم، گفت: «منظورت غرفه‌هاست؟» با دست مسیر را نشان داد. راه افتادم.

چند قدمی که رفتم به ایستگاه رادیو نمایشگاه رسیدم. آهنگ «قرص قمر» از بهنام بانی که گذاشته بود تمام کهریزک را پر کرده بود. دو نفر در غرفه پشت سیستمی‌ نشسته بودند که یک نفر آن‌ها از مددجویان آسایشگاه بود. یکی از آن‌ها برایم توضیح داد که در کافه رادیو کهریزک موسیقی‌های سنتی و محلی، مصاحبه زنده با میهمانان، بازدیدکنندگان، مسئولین و دست‌اندرکاران آسایشگاه خیریه کهریزک از ساعت 9 تا 19  هر روز پخش می‌شود.

فاصله زیادی بین ایستگاه رادیو با سایر غرفه‌ها بود. به سمت غرفه‌ها راه افتادم. در این فاصله سالمندان و معلولینی را دیدم که همراه خانواده‌هایشان روی چمن‌ها نشسته بودند. جمعه بود و روز ملاقات.

به بخشی که غرفه‌ها بودند رسیدم. حدود 14 غرفه پشت سرهم دایر شده و هر کدام به یک گروه و موضوع خاص اختصاص داده شده بودند. در غرفه رنگارنگ کودکان اوتیسم و سندروم‌دان آسایشگاه کهریزک استان البرزایستادم. در این غرفه کارهای دستی بچه‌های روزانه ذهنی و اوتیسم به نمایش گذاشته شده بود. بشقاب‌، آیینه و زیرلیوانی‌های رنگ‌آمیزی شده، تابلوهای نقاشی و عروسک‌هایی که از روی نقاشی‌ها ساخته شده، کارهایی بودند که برای فروش، در معرض دید قرار گرفته بودند که هزینه فروش آن‌ها صرف امور تحصیلی همان بچه‌ها خواهد شد. همچنین در این غرفه فضایی تعبیه شده بود تا این کودکان بتوانند در آن‌جا بازی کنند یا مهارت‌هایی را انجام دهند.

بعد از آن به غرفه دست‌سازه‌های سالمندان و معلولین رفتم. طبق گفته متصدی غرفه، در آسایشگاه روزانه برای سالمندان و معلولین کلاس‌های مختلف هنری برگزار می‌شود که در این غرفه تعدادی از هنرهای دستی آن‌ها برای فروش در معرض دید گذاشته شده بود. کیف‌های چرمی، نقاشی، گلیم ‌بافی و فرش‌بافی و انواع زیورآلات از جمله‌ کارهایی بود که مراجعان می‌توانستند آن‌ها را خریداری کنند.

پژوهش؛ غرفه دستاوردهای مرکز علمی_کاربردی آسایشگاه معلولان و سالمندان کهریزک بود. در این غرفه تابلو نقاشی‌ای از پرستاری در دوره کرونا گذاشته شده بود که رتبه سوم ملی سی‌وششمین جشنواره ملی_دانشجویی قرآن و عترت را بدست آورده بود. همچنین یک اینفوگرافی از داروی (فنتیمول) نصب شده بود که در جشنواره حرکت رتبه دوم را کسب کرده بود. اما از جالب‌ترین اختراعات این مرکز می‌توان به پازل مخصوص بیماران آلزایمری و کودکان اوتیسم، نرم‌افزاری برای شناسایی و کمک به درمان کودکان عقب‌افتاده ذهنی و لباس‌هایی که برای اولین بار برای معلولین و سالمندان براساس مشکلاتشان طراحی شده است، اشاره کرد.

البته گفتنی است که مرکز علمی_کاربردی آسایشگاه معلولان و سالمندان کهریزک، رشته‌های مربوط به سالمندان، معلولان و کودکان استثنایی را در سطح کاردانی و کارشناسی در دوره‌های کوتاه مدت آموزش می‌دهد.

درحال بازدید از غرفه‌ها بودم که استند عکسی از زخم‌های مختلف نظرم را جلب کرد. بالای غرفه را که نگاه کردم نوشته شده بود «مدیریت زخم بستر»! دو خانم سفید پوش برای ارائه خدمات در این غرفه حضور داشتند. یکی از آن‌ها در توضیح خدماتی که ارائه می‌دادند، گفت: «این غرفه ویژه کسانی است که مبتلا به زخم بستر هستند. ما در اینجا زخم‌ها را در سطوح مختلف درمان می‌کنم. ابتدا پزشک زخم‌ها را معاینه می‌کند و بعد آن‌ها را به کارشناس زخم ارجاع می‌دهد. همچنین پانسمان‌ها و موادی را که برای درمان زخم‌ها استفاده می‌شوند در معرض دید عموم قرار داده‌ایم تا کسانی که با این موارد سروکار دارند بیشتر با آن‌ها آشنا شوند».

از دیگر غرفه‌های این نمایشگاه می‌توان به غرفه فروش محصولات توانخوهان، کارگاه توانبخشی آسایشگاه، تیم مراقبت در منزل، مشارکت‌های مردمی و … اشاره کرد.

جشنواره «50 سالگی کهریزک» که از 16 تا 22 اردیبهشت برگزار شد، محلی برای ارائه‌ی توانایی‌ها و دستاوردهای آسایشگاه، مدیران و مددجویانش بود. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که این جشنواره در خود آسایشگاه کهریزک برگزار شد و اکثرا مددجویان در غرفه‌ها حضور داشتند و به بازدیدکنندگان خدمات ارائه می‌دادند. در واقع آسایشگاه کهریزک با این کار یک تیر و دو نشان زد؛ به عبارتی بازدیدکنندگان به بهانه بازدید از غرفه‌ها، می‌توانستند محیط و مددجویان آسایشگاه را هم ببینند و با فضای آن آشنا کهریزک شوند.

خبرنگار: فاطمه فلاح

منبع: بهروان نیوز

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *