اخبار 24 خرداد 1403 - 2 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
ابلاغ دستورالعمل تأسیس و بهره‌برداری از مراکز درمان سرپایی اختلالات سوء مصرف مواد

انجمن علمی روانپزشکان ایران: هم‌چنان مخالف تجویز متادون در داروخانه هستیم

دستورالعمل جدید مراکز درمان سرپایی اختلالات سوءمصرف مواد در تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۱۹ توسط سردار اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصویب و ابلاغ شده است.

انجمن علمی روانپزشکان ایران

به گزارش بهروان نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن علمی روانپزشکان ایران، یک تغییر مهم این دستورالعمل در نظر گرفتن امکان نسخه‌نویسی دوز منزل داروهای تحت کنترل برای روان‌‌پزشکان است.

پیش‌تر انجمن علمی روان‌‌پزشکان ایران شرایط کشور را برای این اقدام در خصوص داروی متادون نامساعد عنوان کرده بود اما با نسخه‌نویسی داروی بوپرنورفین موافق بود.

دومین تغییر مهم عبارت است از الزام روان‌‌پزشکان برای اخذ پروانه‌ی تأسیس مراکز درمان سوءمصرف مواد برای ارائه‌ی داروهای تحت کنترل در مؤسسه‌ی خود است. مورد اخیر بدان معناست که روان‌‌پزشکان دارای واحد آگونیست لازم است که برای ادامه‌ی ارائه‌ی دارو اقدام به دریافت مجوز تأسیس و بهره‌برداری مراکز موضوع این قانون نمایند.

انجمن علمی روان‌‌پزشکان ایران به‌طور مکرر چه به صورت کتبی ‌و چه در جلساتی که نمایندگانی داشته است با این موضوع مخالفت کرده است. اما وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر تغییری در مواضع خود ندادند.

برخی از پیگیری‌های انجمن در خصوص این تغییر و تحولات به اطلاع شما می‌رسد.

۱. بر اساس پرسش، پیگیری و تفهیم مشکلات روان‌‌پزشکان توسط انجمن و پاسخ کارشناسان مربوطه، وزارت بهداشت متقاعد شده است که روان‌‌پزشکان بتوانند در همان نوبت کاری که مرکز خود را تأسیس خواهند کرد بیماران روان‌‌پزشکی را ویزیت کنند. این مورد قرار است در پروتکل‌های اجرایی الحاقی این دستورالعمل تصریح و ابلاغ شود. که امیدوارم بدون مشکل این اتفاق رخ دهد.

۲. در قسمت ضوابط ساختمانی روان‌‌پزشکان از داشتن اتاق روان‌‌درمانی معاف شده‌اند که می‌تواند تأسیس این مراکز را برای روان‌‌پزشکان تسهیل کند. به این صورت که فضای مورد نیاز برای تأسیس مرکز از ۷۰ متر مربع به ۵۸ متر مربع برای روان‌‌پزشکان کاهش پیدا کرده است. این تسهیل پیرو اعتراض انجمن به حذف واحد آگونیست برای این درنظر گرفته شده که همکاران دارای واحد آگونیست بتوانند راحت‌تر واحد خود را به مرکز تبدیل کنند.

انجمن علمی روان‌‌پزشکان ایران منتظر بازخوردهای همکاران در مورد مشکلات یا مزایای احتمالی این دستورالعمل در مقام اجرا خواهد بود.

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *