اخبار 02 اردیبهشت 1403 - 3 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
در دید و بازدید نوروزی روان‌‌پزشکان و دستیاران مطرح شد:

گزارشی از عملکرد کمیته ها و درخواست ها

دید و بازدید نوروزی روانپزشکان روز پنجشنبه 30 فروردین ماه در بیمارستان روزبه تهران، برگزار شد.

به گزارش بهروان نیوز، این دید و بازدید در دو بخش جلسه ‌ی مشترک هیات مدیره با نمایندگان شاخه‌ های استانی و کمیته‌ های علمی-تخصصی و اجرایی انجمن و دید و بازدید نوروزی عمومی با حضور بیش از دویست نفر از روان‌‌پزشکان و دستیاران برگزار شد.

خلاصه ای از آن چه که در جلسه ‌ی مشترک هیات مدیره با نمایندگان شاخه‌ های استانی و کمیته‌ های علمی-تخصصی و اجرایی انجمن مطرح شد را در ادامه می خوانید:

سید وحید شریعت، رییس انجمن با اشاره به خود ارزیابی هیات مدیره و برداشت اعضا از عملکرد عمدتا واکنشی انجمن خواهان مشارکت کمیته‌ها و شاخه‌ها برای کاهش بار فعالیت روزمره‌ی هیات مدیره و البته علمی و تخصصی شدن پاسخ‌ها و واکنش‌های انجمن شد تا به این شکل هیات مدیره بر مسئولیت ذاتی خود در توسعه و تحول ساختاری انجمن متمرکز شود.

مهشید فروغان، رییس کمیته‌ی سالمندی انجمن علمی روانپزشکان ایران در دیدار مشترک هیات مدیره و شاخه‌ها با توجه به وضعیت نامناسب روانی سالمندان و غفلت از مساله‌ی سالمندی در این چند سال خواهان توجه جدی‌تر به این مساله شد.  

مریم رسولیان، رییس کمیته‌ی سلامت روان شهری انجمن علمی روانپزشکان ایران با اشاره به فضای اجتماعی، اعضا را به واقع‌گرایی در برنامه‌ریزی‌ها و انتظارات از عملکرد‌ها دعوت نمود.

امیر شعبانی، رییس کمیته‌ی تروما انجمن علمی روا‌نپزشکان ایران، به پیگیری‌های این کمیته برای ارتقای توجه وزارت بهداشت و بنیاد شهید و امور ایثارگران به مساله‌ی سیل سیستان و بلوچستان و وضعیت ارایه خدمات اشاره کرد و خواهان پیگیری مکرر انجمن برای ارتقای حساسیت دولت به مسایل مبتلا به جامعه شد.

در این دیدار همچنین مهران ضرغامی، رییس کمیته‌ی تدوین استانداردهای انجمن به برخی ناهماهنگی‌ها میان وزارت بهداشت و نهادهای علمی در تدوین استانداردها به طور مشخص مورد اخیر استاندارد لیتیوم اشاره نمود.

نگین زنگنه‌نیا، رییس کمیته‌ی روانپزشکان جوان انجمن علمی روانپزشکان ایران بر عزم کمیته در دور جدید برای تمرکز بر مسایل صنفی دستیاران و روانپزشکان جوان تاکید نمود.

در این دیدار همچنین رضا شیرالی، دبیر کمیته‌ی روانپزشکی اجتماعی خواهان ایجاد ارتباط ساختارمند میان کمیته‌ها با محوریت هیات مدیره شد‌. او همچنین خواهان ارایه‌ی بازخورد از جانب هیات مدیره به فعالیت‌های منعکس شده‌‌ی کمیته‌ها شد.

 والنتین آرتونیان، دبیر کمیته‌ی روان ‌درمانی‌ انجمن علمی روان‌پزشکان ایران به اشتیاق اعضای کمیته در فعالیت‌های این کمیته با وجود موج بی‌انگیزگی در جامعه اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود این کمیته که پیش‌تر فعالیت شایان‌تری داشته، بتواند در ادامه، فعالیت‌های جدی‌تری را برنامه‌ریزی کند. دبیر کمیته‌ی روان‌درمانی‌ همچنین از عزم این کمیته برای دیدارهای ادواری اعضای کمیته خبر داد.

فاطمه السادات میرفاضلی، رییس کمیته‌ی نوروسایکتاتری از تصمیم این کمیته برای برگزاری کنگره‌ی نوروسایکیاتری و قانون، و وبینارهای فصلی خبر داد. این کمیته همچنین قرار است برای رسیدگی به دغدغه‌های صنفی دانش‌آموختگان فلوشیپ نوروسایکیاتری اقداماتی انجام دهد. او همچنین خواهان تدوین استاندارد برای مداخله‌های غیر تایید شده اما رایج در کشور برای سامان‌دهی به وضعیت نامناسب انجام این روش‌ها شد.

غلامرضا ترابی، عضو هیات مدیره به نمایندگی از کمیته‌ی اعتیاد گزارشی از فعالیت‌های اخیر این کمیته در پی ارایه‌ی آیین‌نامه‌های بازنگری در درمان اعتیاد و قانون مبارزه با مواد مخدر که اخیرا در دستور کار مجلس قرار گرفته ارائه نمود. در ادامه رییس انجمن از فعالیت‌های کمیته‌ی اعتیاد در این دوره‌ی زمانی ملتهب تقدیر نمود.‌

زهرا مشایخی‌اصل، دبیر کمیته‌ی درمان‌های زیستی انجمن مشارکت اعضا در ارایه‌ی فهرست داروهای کمیاب در کشور، و نیازهای دارویی جدید را خواهان شد.

لیلا گنابادی‌نژاد، دبیر کمیته‌ی روان‌‌پزشکی نظامی با اشاره به ویژگی‌های خاص ارائه‌‌ی خدمات در محیط‌های نظامی و ویژگی‌های متمایز مساله‌های سلامت روان در این حیطه به فعالیت‌های انجام شده برای جلب نظر فرماندهان برای ارایه‌ی خدمات بهتر اشاره کرد. محمدرضا ابراهیمی، رییس این کمیته نیز با توجه به نیازهای جدی سلامت روان میان سربازان و دیگر اعضا از برنامه‌های این کمیته برای ارتقای توجه مقامات در نهادهای نظامی برای بهبود این شرایط سخن گفت.

امید ضمیر، رییس کمیته‌ی رسانه و کاهش انگ انجمن علمی روانپزشکان ایران از رویکرد برنامه‌محور این کمیته در دور جدید خبر داد، و ضمن ارائه‌ی گزارشی از همایش اخیر سلامت روان و رسانه، برای از سرگیری اهدای جایزه‌ی دکتر افشین یداللهی در دور آتی همایش سالیانه‌ی انجمن ابراز امیدواری کرد. ضمیر همچنین پیشنهاد نمود کمیته‌ها بر فعالیت‌های هم‌آهنگ متمرکز شوند و از موازی‌کاری بپرهیزند. رییس کمیته‌ی رسانه و کاهش انگ از دیگر فعالیت‌های کمیته به برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌ی آموزشی جهت ارتقای کیفیت حضور همکاران به ویژه روان‌پزشکان جوان در فضای مجازی خبر داد.

ندا مسجدی، دبیر کمیته‌ی سلامت روان شهری گزارشی از فعالیت این کمیته در شش ماه گذشته ارایه نمود. تشکیل سه کارگروه خشونت خانگی، خودکشی با همکاری کمیته‌ی پیشگیری از خودکشی، و تولید محتوا با همکاری کمیته‌ی فضای مجازی جهت سامان‌دهی مشارکت اعضای علاقه‌مند انجمن از جمله کارهای این کمیته بوده است.

احمد احمدی‌‌پور، دبیر کمیته‌ی همایش انجمن با یاد کردن از دکتر سید احمد جلیلی رییس کمیته که در سفر به سر می‌برند، از برگزاری همایش آینده‌ی انجمن با دبیری علمی آزاده مظاهری خبر داد.

عاطفه آروین، دستیار روان‌پزشکی و دبیر کمیته‌ی روان‌‌پزشکان جوان و دستیاران در مورد برنامه‌های این کمیته در مورد پیشگیری از خودکشی دستیاران سخن گفت.

فهیمه سعید، عضو هیات مدیره و خزانه‌دار انجمن برای ارتقای مشارکت اعضا و دیگر همکاران در برنامه‌های انجمن و افزایش درآمد انجمن، برگزاری دوره‌های بازآموزی و آموزشی را پیشنهاد نمود.

مهرداد قائم‌مقامی، رییس کمیته‌ی اختلالات جنسی انجمن از پیگیری‌های این کمیته برای دفاع از حقوق افراد دچار ملال جنسیتی خبر داد و دیگر فعالیت‌های این کمیته همانند عضویت در جامعه‌ی جهانی اختلالات جنسی، برگزاری جلسات سوپرویژن اختلالات جنسی برای همکاران جوان، برنامه‌ریزی برای تشکیل کارگروه مشترک مداخله در آزار جنسی کودکان با همکاری کمیته‌‌های تروما، رسانه و سلامت روان شهری را معرفی نمود. آناهیتا عربی دبیر این کمیته هم از برنامه‌ریزی برای مشارکت در کنگره‌ی سایکوسوماتیک خبر داد.

سوده اسماعیلی، دبیر کمیته‌ی سایکوسوماتیک از تلاش برای گسترش برنامه‌ها در قالب برگزاری وبینارهای فصلی خبر داد. اولین برنامه‌ی وبیناری کمیته ۲۵ فروردین برگزار شده است. درخواست تدوین پروتکل مداخله‌ی روان‌‌پزشکی در سوختگی و پیوند اعضا از فعالیت‌های دیگر کمیته است.

محبوبه خوزان، دبیر کمیته‌ی اختلالات خواب انجمن علمی روانپزشکان ایران به کمبود برخی داروهای پیش‌تر موجود اختلالات خواب همانند ترازودون و داکسپین در کشور و عدم وجود داروهای به‌روز مطابق راهنماهای روز دنیا اشاره کرد، و خواهان فعالیت جدی‌تر هیات مدیره برای مطالبه‌گری از سازمان غذا و دارو در این زمینه شد. برنامه‌ریزی برای وبینارهای فصلی در سال جدید همراه با برنامه‌هایی جهت افزایش آگاهی عمومی و جلسات ارایه مورد اختلالات خواب از جمله دستور کارهای این کمیته در سال جدید خواهد بود.

محمدعلی همتی، نایب‌رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران در این دیدار با اشاره به جوانی هیات مدیره‌ی کنونی و کمیته‌های انجمن، نوید روزهای بهتر برای انجمن را داد. او همچنین با اشاره به عدم تشکیل کمیته‌ی صنفی خواهان مشارکت اعضا برای عضویت در این کمیته و ارتقای فعالیت‌های صنفی در انجمن شد. همتی با توجه به شکایاتی که از برخی فعالیت‌های معدودی همکاران می‌شود خواهان ابتکار عمل هیات مدیره در زمینه‌ی ایجاد بستری برای فعالیت و مداخله‌ی موثرتر انجمن در این راستا شد.

محمدرضا شالبافان، دبیر انجمن در این دیدار گفت که دبیرخانه‌ی انجمن فقط دبیرخانه‌ی هیات مدیره نیست و دبیرخانه‌ی کلیه‌ی کمیته‌ها و شاخه‌ها است و دعوت نمود تا کمیته‌ها و شاخه‌ها از این امکان استفاده نمایند. دبیر انجمن خواهان برنامه‌ریزی کمیته‌ها برای اجرای برنامه‌های بازآموزی و آموزشی جهت درآمدزایی و ارتقای مشارکت همکاران شد.

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *