اخبار 09 اسفند 1402 - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0
هفته آگاهی از مغز؛

آیا حافظه و عملکرد مغز قابل تغییر و تقویت است؟

برای اکثر ما افزایش حجم حافظه و عملکرد های مغز مانند سرعت و تمرکز بیشتر ، بسیار جالب و خواستنی است. اما آیا تبلیغات گسترده و ادعاهای فراوان در این زمینه درست و عقلانی است؟

فارگو/ بسیاری معتقدند بازی ‌های کامپیوتری و ویدئو گیم ‌ها می ‌تواند حافظه ، سرعت ، تمرکز و خیلی از قابلیت های مغز را افزایش دهد. اما تحقیقات نشان می ‌دهد با بازی‌ های کامپیوتری عملکرد های مغزی و در نهایت هوش افراد افزایش پیدا نمی‌ کند ، بلکه به طور موقتی در برخی بازی‌ ها و توانایی ‌های خواسته شده در آن بازی‌ ها قوی می ‌شوند اما تحقیقات ثابت نکرده که آیا این توانایی ‌ها در بلند مدت نیز ماندگار است یا خیر؟ پس در بهترین حالت باید متخصص در شرایط خاص با توجه به توانایی و نیاز یک فرد در برخی موارد از این بازی‌ ها استفاده کند. اما آنچه بیشتر در این باره مهم است جنبه تبلیغاتی این بازی ‌ها است. برای افزایش حافظه ، تمرکز و و دیگر توانایی‌ های مغز نیاز به موارد پیشرفته ‌تر و گسترده‌ تری است و فقط با یک بازی شما باهوش نمی‌ شوید! اما تمریناتی که زمینه علمی و تحقیقاتی دارند می ‌توانند در بهبود عملکرد های مغز و ذهن به شما کمک کنند. اولین نکته در مورد کارکرد موثر مغز رعایت این ۳ مورد است. ورزش، رژیم غذایی، خواب کافی. این ۳ مورد نیازهای اساسی مغز است و برای رسیدن به آن‌ ها نیاز به تمرین و تغییر عادات مخرب داریم.

یوگا کنید

ورزش ‌هایی مانند یوگا و تمرینات مدیتیشن تاثیر بسیار قوی بر مغز ما می‌ گذارد. در یک تحقیق به مدت ۱۲ هفته افراد بالای ۵۵ سال را در کلاس ‌های یوگا شرکت دادند و تمرینات آن را روزانه بر روی آن‌ ها عملی کردند. هر هفته به مدت ۱ ساعت در کلاس یوگا شرکت کردند و هر روز به مدت ۱۵ دقیقه تمرینات را در خانه انجام دادند. بعد از ۱۲ هفته از مغز افراد شرکت کننده عکس برداری شد. نتایج نشان داد مناطق حافظه و زبان و عملکرد های مغز افراد تقویت و بهبود پیدا کرده بود. همچنین نواحی مربوط به تمرکز و انجام فعالیت چندگانه نیز بهبود یافته بود. خلق افراد و حافظه فضایی آن ‌ها نیز پیشرفت کرده بود. که نشان دهنده بهبود در حافظه کلامی شرکت کنندگان بوده است. مجمع پیشگیری از آلزایمر در آمریکا تحقیقی در مورد فواید یوگا و مدیتیشن و تاثیر آن بر عملکرد های مغز انجام داده است. نتایج این تحقیقات نشان داد تمرینات روزانه می ‌تواند اثرات مفید و بلند مدتی بر عملکرد های مغز داشته باشد. برخی از این فواید که با عکس برداری مغز صورت گرفته شامل موارد زیر است:

  1. افزایش جریان خون در مغز برای کمک به تفکر
  2. افزایش جریان خون در قسمت ‌های از مغز که موجب بهبود حافظه و بازیابی اطلاعات در مغز می ‌شود.
  3. افزایش فعالیت در قسمت ‌های از مغز (لوب پیشانی) که در عملکرد ها مغزی چون توجه و تمرکز دخیل است.
  4. ذخیره سازی دوباره مواد شیمیایی (نوروترنزمیتر) در مغز که منجر به عملکرد سریع‌ تر و راحت ‌تر مغز می‌ شود. (مانند افزایش استیل کولین ، نوراپی نفرین و دوپامین در مغز)
  5. بالا بردن سطح انرژی ، بهبود کیفیت خواب و کاهش استرس (سطح کورتیزول را پایین می ‌آورد)
  6. بهبود سلامت روان و ذهن در کوتاه مدت و بلند مدت

در این تمرینات فرد تمام حواس پنج گانه خود را تا جای ممکن فعال می ‌کند که این امر منجر به فعالیت نواحی بیشتری در مغز شده و آن را هشیار تر می‌ کند. تمرینات شامل تنفس ‌های متمرکز ، حرکات خاص انگشتان ، زمزمه کردن و تجسم سازی ذهنی است.

تاثیر تمرینات بر نواحی مختلف مغز

این تمرینات تمام حواس فرد و نواحی مغزی مرتبط با آن‌ ها را فعال می‌ کند. استفاده از زبان و دهان در تمرینات ، نواحی  هیپوتالاموس و غده هیپوفیز مغز را فعال می ‌کند. تحریک عصب ‌های متراکم در نوگ انگشتان ، لب‌ ها و زبان ، قسمت‌ های حسی-حرکتی را در مغز فعال می ‌کند. استفاده از حرکات انگشتان و همزمانی آن با فعالیت ‌های تولید صدا و آواز خواندن لوب، پس سری مغز را فعال می ‌کند که در بینایی نقش عمده ای ایفا می ‌کند.

شیوه تمرین:
  1. روی زمین دراز بکشید یا بنشینید به گونه ‌ای که احساس راحتی ‌کنید و در جایی از بدن احساس فشار و ناراحتی ‌نکنید. پشتتان کاملا صاف و کشیده باشد. نفس ‌های عمیق بکشید و به آرامی چشم‌ هایتان را ببندید.
  2. تنفس‌ های عمیق شکمی را چندین بار تکرار کنید تا این کار برایتان راحت شود و احساس کنید آرام شده‌ اید و ضربان قلب شما نیز آرام می‌زند.
  3. به تولید اصوات بپردازید. سااااا، نااااا، ماااااا و غیره. اگر این کار را دسته جمعی انجام دهید احساس خوشایند تری به شما دست می ‌دهد. صداها را با فریاد ادا نکنید. باید به گونه ‌ای باشد که احساس لرزش در گلو و قفسه سینه کنید.
  4. همان ‌طور که آرام و رها دراز کشیده ‌اید، دستان خود را به بالای سر بکشید طوری که کف دستان رو به سقف باشد. سپس نوک هر انگشت را به ترتیب به شست خود فشار داده و رها کنید. این کار را برای تمام انگشتان دو دست انجام دهید. سپس آن را با صوت همراه کنید. یعنی انگشت اشاره را به شست فشار دهید و صدای ساااااا را همزمان تولید کنید. سپس صدای بعدی و انگشت بعدی. همین ترتیب را با تمام انگشتان دو دست تکرار کنید.
  5. همان ‌طور که صداها را تکرار می‌ کنید به مرحله تصویر سازی می ‌رسید. تجسم کنید انرژی از بالا به سر شما وارد می‌ شود و در تمام ذهن شما جاری شده و بعد خارج می ‌شود.
  6. سپس تجسم کنید صداها از همان مسیر در جریان است.
  7. به مدت ۲ دقیقه صداها را آواز گونه با صدای بلند بخوانید. بعد از آن به مدت ۲ دقیقه به صورت آرام ‌تر بخوانید. بعد از آن به مدت ۴ دقیقه صداها را به آرامی برای خود تکرار کنید. سپس به مدت ۲ دقیقه آن را نجوا کنید. و در آخر به مدت ۲ دقیقه آن‌ ها را بلند بخوانید.
نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *