اخبار 24 آبان 1402 - 8 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
خسرو حمزه در چهامین نشست از نهمین کنگره انجمن روانشناسی ایران مطرح کرد:

روانشناسی ورزشی، روانشناسی کاربردی و عملی

چهارمین نشست از روز اول کنگره با موضوع «فرصت ها و آینده روان شناسی ورزشی» برگزار شد. در این نشست خسرو حمزه روانشناس تیم‌های ملی ایران درخصوص این موضوع سخنرانی کرد.

اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

به گزارش بهروان نیوز، خسرو حمزه در ابتدای این نشست گفت: حیطه اثرگذاری روان‌شناسی ورزشی در تاثیر ورزش بر سلامت روان و تاثیر آمادگی ذهنی بر رسیدن اوج عملکرد یک ورزشکار است. فشار روانی بر ورزشکاران بسیار بالاست و از لحاظ روانی ورزش قهرمانی از فشار بالایی برخوردار است. از شایستگی‌های یک روانشناس ورزشی این است که حداقل باید لیسانس روان‌شناسی و در ورزش رقابتی تجربه داشته باشد. روانشناسی ورزش، دِویژن 47 APA است. از اصول و روش‌های مهارت‌های ذهنی موثر در ورزش که باید به ورزشکاران آموزش داده شود، آگاهی داشته باشد. بر مشاوره در محیط ورزشی تسلط کامل و کاربردی داشته باشد. 


او همچنین بیان کرد: یک روانشناس ورزش نمی‌تواند ۴۰ دقیقه برای هر فرد وقت بگذارد. او باید آن‌قدر توانمند باشد که بتواند در زمان کوتاه آن فرد را آرام کنید. فشار رسانه بر روانشناس ورزشی بالاست. اتاق مشاوره آن شرایط خاصی دارد؛ مثل کنار زمین یا گوشه رختکن. جلسات گروهی باید در همان لحظه در کنار زمین برگزار شود. از لحاظ مالی خیلی درآمد بالایی ندارد. اکثر سفرهایی که می‌رویم نمی‌توانیم حتی مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی آن کشور را ببینیم. در همه تمرین‌ها باید حضور داشت و تازه بعد از آن همه می‌خواهند که تک تک با ما صحبت کنند.

 

این روانشناس ورزشی در قسمتی دیگر از سخنانش اظهار کرد: در تمام دنیا قسمتی از علوم پایه تئوری زیادی دارند و کمتر عملی و کاربردی هستند اما این علم کاملا عملی و کاربردی است و باید اثر بخشی آن را ببینند. 

 

در ادامه صابر مهری، مقاله «شناسایی عوامل موثر بر پایبندی به تمرین در زنان سالمند» را ارائه داد. 

مقاله بعدی نیز با عنوان «الگوی مشارکت ورزشی و شاخص‌های سلامت کشورها: مطالعه تطبیقی ایران و کشورهای اروپایی» توسط صادق رنجبر ارائه داده شد.

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات