اخبار 24 آبان 1402 - 8 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
آذرخش مکری در دومین نشست از نهمین کنگره انجمن روانشناسی ایران مطرح کرد:

تاثیر نابرابری اجتماعی بر شاخص‌ های سلامت روان

دومین نشست از روز اول کنگره با موضوع «نقش رفاه و برابری اجتماعی در سلامت روان» برگزار شد. در این نشست آذرخش مکری دانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص این موضوع سخنرانی کرد.

به گزارش بهروان نیوز، مکری با اشاره به این مسئله که فقط رفاه نیست و نابرابری اجتماعی نیز بر سلامت روان تاثیر دارد، گفت: وقتی یکی حس می‌کند که او دارد و من ندارم، به‌شدت بهم می‌ریزد. توزیع یکسان فقر می‌تواند برای سیاست‌مداران خوشایند باشد؛ یعنی به‌جای اینکه به همه پول بدهند، همه را به یک اندازه فقیر کنند؛ و یا گرفتن پول دیگران می‌تواند سلامت روان آن‌هایی که پول از آن‌ها کسر نشده را آن‌قدر افزایش دهد که میانگین عمومی جامعه را افزایش بدهد. 

او با ارائه یک مثال که درخصوص میزان سن مرگ و میر افراد ثروتمند و فقیر توضیح داد که صِرف تحکم به دیگران و داشتن قدرت و حالتی که بتوانید برای دیگران تصمیم بگیرید، استرس را در شما کاهش، طول عمر و سلامت روانی و فیزیکی را افزایش می‌دهد. نابرابری اجتماعی در سلامت حتی در پایه ترین موارد هم دیده می‌شود.

«مرگ‌های ناامیدی» اصطلاح دیگری بود که به آن اشاره شد. در این تحقیق سه دسته مرگ با خودکشی، اوردوز با مواد مخدر و سیروز کبدی ناشی از الکل نام برده شده است. تقریبا آن‌هایی که به این سه طریق می‌میرند، درواقع دچار مرگ ناامیدی شده‌اند. 

این روانپزشک در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد که هرچقدر در جامعه ثروت شما برخواسته از ارث باشد، شاخص‌های سلامت روان بیشتر دچار اشکال می‌شود.

سپس زهرا رویایی، مقاله «بهبود تاب آوری تحصیلی؛ تجهیز منابع مقابله‌ای از طریق مداخله چند بعدی انگیزش و مشغولیت تحصیلی در دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین» را ارائه داد. در این مقاله آمده است که تاب آوری تحصیلی به عنوان توانایی دانش آموزان برای مقابله موثر با چالش‌ها و دشواری‌های تحصیلی همراه شده است. 

در ادامه مقاله «مدل میانجی متوالی، مبتنی بر رویکرد هیجان مدار برای اضطراب اجتماعی، نقش تجارب آسیب‌زای دوران کودکی، خاطرات منفی اولیه با میانجی‌گری شرم و انتقاد از خود» ارائه داده شد. 

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات