کیوسک 20 آبان 1402 - 6 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

کیوسک؛ طلاق

در قسمت چهارم برنامه کیوسک، به موضوع «طلاق» پرداخته‌ و آمار و ارقام، بیشترین دلایل طلاق را بررسی کرده‌ایم.

به گزارش بهروان نیوز، مرداد ماه امسال ثبت احوال کشور، آماری از ازدواج و طلاق‌های ثبت شده تا اول مرداد ماه را منتشر کرد. طبق این آمار 199 هزار و 727 مورد ازدواج و 65 هزار و 355 مورد طلاق ثبت شده است. همچنین بر اساس این آمار در 12 استان کشور به ازای هر دو ازدواج حداقل یک طلاق ثبت شده و بیشترین طلاق ثبت شده در یک ماهه نخست، به ترتیب مربوط به استان های تهران با 10 هزار و 769 مورد، خراسان رضوی 7038 مورد و اصفهان با 3475 طلاق بوده است.
با نگاهی اجمالی به این آمار درمی‌یابیم که این معضل به یک امر عادی تبدیل شده است و برخی حتی با یک اختلاف کوچک راهی دادگاه می‌شوند و زندگی که عاشقونه‌ای که ساختن و نابود می‌کنند.
کارشناس‌ها، روانشناس‌ها و تحلیلگران این موضع معتقدند که مشکلات اقتصادی، اعتیاد، کمالگرایی افراد که منجر به خیانت میشه و عدم آگاهی زوجین از مهارت‌های زندگی زناشویی دلیل عمده افزایش طلاق طی چند سال گذشته است. هرچند دلیل دیگری هم دارد که بالا بردن نرخ وام ازدواج است؛ یعنی سیاست‌های پول پاشی در قالب وام های مختلف برای ازدواج و فرزندآوری نقش مهمی در رواج ازدواج‌های سوری و بی سرانجام دارد.
امروزه مشکلات اقتصادی مثل تورم و بیکاری زیاد و همین دلیل باعث کاهش تحمل افراد و افزایش دعوا در روابط بین فردی شده است. از آن طرف توقعات افراد از یکدیگر نیز بیشتر شده و چون زوج‌ها نمی‌توانند بیش از این توقعات را براورده کنند، بجای افزایش تلاش و تحمل سختی، برای خلاص شدن از زیر بار مسئولیت طلاق را انتخاب می‌کنند. اما آیا واقعا طلاق راهی برای خلاص شدن از این مشکلات است؟

طلاق

روانشناسی به عنوان یک علم چه کمکی به این پدیده می‌کند؟

قسمتی از آن‌ مربوط به حوزه‌ای است که به آن «دانش ازدواج» می‌گویند؛ یعنی آگاهی دادن به زوج‌ها قبل از ازدواج. درباره تفاوت‌های فردی‌ و محدودیت‌هایی که در بلندمدت ممکن است به دلیل این تفاوت‌ها با آن روبه‌رو شوند. هرچه افراد با آگاهی بیشتر دست به انتخاب بزنند و قبل از شروع زندگی مشترک ابعاد مختلف انتخابشان را بسنجند، کمتر احتمال می‌رود که سرنوشت رابطه‌شان جدایی ‌باشد. این موضوع به قدری مهم است که شاخه‌ای را به اسم «مشاوره پیش از ازدواج» به خود اختصاص داده است.
طلاق فارغ از تمام دلایل و زمینه‌هایش، زندگی روانی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. قطعا یکی از اهرم‌هایی که با آن می‌توان طلاق را کمتر کرد، کار کردن بر دنیای روانی آدم‌ها بعد از طلاق است. اگر در بزنگاه درست، بتوانیم نشانه‌های روانی طلاق را شناسایی کنیم و به فرد برای مدیریت کردنش کمک کنیم، هم نرخ تکرار طلاق در انتخاب‌های بعدی را پایین آورده‌ایم، هم به نسل‌های بعدی که با آسیب‌های طلاق دست‌وپنجه نرم کردن کمک می‌کنیم تا با چشم بازتری شریک عاطفی خودشان رو انتخاب کنند.

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *