اخبار 30 مرداد 1402 - 11 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
گزارشی از نظرسنجی «بهروان نیوز» درباره پنجمین دوره انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره؛

دستاورد ماه‌ها جدال بر سر انتخابات دوره پنجم؛ ایجاد دو دستگی و بی‌اعتمادی به مهم‌ترین نهاد صنف

گزارش نهایی نظرسنجی «بهروان نیوز» درخصوص انتخابات دوره پنجم نشان می‌دهد که 61.22 درصد تمایلی به شرکت در انتخابات نداشته‌اند.

به گزارش بهروان نیوز، از پنج ماه پیش اختلافات بر سر پنجمین دوره انتخابات شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بین نمایندگان وزرا و اعضای سازمان نظام بالا گرفت و رسانه‌ای شد؛ در این میان نه تنها پا درمیانی ارگان‌های مختلف دولتی و خصوصی کارساز نبود، بلکه آتش این اختلافات را نیز بیش‌تر کرد. کار به جایی کشید که دو گروه، تاریخ جداگانه‌ای برای برگزاری انتخابات تعیین کردند. در نهایت تاریخ منتخب اعضای سازمان (20 مرداد) لغو و تاریخ 27 مرداد ماه توسط وزارت علوم برگزار شد.

از این رو، پایگاه خبری «بهروان نیوز»، هفته گذشته نظرسنجی‌ای را ترتیب داد که شامل 14 سوال با محوریت شرکت در انتخابات و میزان رضایت از نحوه برگزاری انتخابات، بود.

طبق این نظرسنجی که 59.18 درصد مرد و 40.82 درصد زن در آن شرکت کرده بودند، مدرک 12.50 درصد کارشناسی، 47.92 درصد کارشناسی ارشد و 39.58 درصد دکترا بود.

در این میان، در پاسخ به این سوال که آیا در پنجمین دوره انتخابات شورای مرکزی و هیات بازرسان شرکت می‌نمایید؟ میزان 61.22 درصد گزینه خیر و 38.78 درصد گزینه بله را انتخاب کرده بودند؛ به عبارتی ترجیح می‌دهند که بین بد و بدتر در یکی از انتخاب شرکت کنند. همچنین 18.37 درصد از نحوه برگزاری انتخابات راضی بودند و 81.63 درصد از نحوه برگزاری انتخابات ناراضی بودند.

از طرفی در سوال دیگری که مربوط به تغییر برگزار کننده انتخابات دوره پنجم بود، 27.08 درصد موافق و 72.92 درصد مخالف تغییر نهاد برگزار کننده انتخابات بودند.

در ادامه نظرسنجی دو سوال مربوط به عملکرد سازمان نظام و وزارت علوم در خصوص برگزاری انتخابات مطرح شده بود که هر دو نهاد با آمار 67.20 و 61.22 درصد عملکرد ضعیف را به خود اختصاص داده‌ بودند.

با وجود این حجم از سر و صدا، در انتخابات 27 مرداد، 4183 برگه رای، اخذ گردید که تنها حدود 7 درصد از 54 هزار عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره را دربرمی‌گیرد.

در واقع قبل از هر موضوع دیگری این آمار (7 درصد) نشان دهنده بی اعتمادی اعضای سازمان و بی اهمیت بودن مسئله انتخابات برای روانشناسان و مشاوران است؛ به عبارتی مسئله این نیست که کدام انتخابات را قبول دارند و حق را به کدام دسته می‌دهند، مسئله این است که برای اکثریت این صنف، جدال‌ها بر سر انتخابات و شرکت در آن اهمیت ندارد.

مورد دیگر، ایجاد دو دستگی میان اعضا و روانشناسان است زیرا طبق آمار نظرسنجی 27.08 درصد موافق تغییر نهاد و 72.92 درصد مخالف تغییر نهاد برگزار کننده سازمان بودند.

اما باتوجه به آخرین سوال نظرسنجی (آیا نامزدهای این دوره از انتخابات می‌توانند نماینده شایسته‌ای برای جامعه روانشناسی باشند؟) که 79.17 درصد گزینه خیر را انتخاب کرده بودند، باید دید که بعد از این جنگ تمام عیار برسرقدرت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و انتقاد از عملکرد چهار دوره گذشته، عملکرد شورای مرکزی جدید نسبت به مشکلات عدیده این صنف که مهم‌ترین آن بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره و تغییر قانون سازمان نظام است، چه خواهد بود.

البته این درصورتی است که بحران اصلی شورای مرکزی جدید، فارغ از به سلامت گذشتن از عواقب شکایات صورت گرفته در دیوان عدالت اداری، بحران مشروعیت خواهد بود؛ شورایی که تنها با مشارکت 7 درصد از اعضا برگزیده شده است.

جهت مشاهده آمار نظرسنجی به لینک زیر مراجعه فرمایید:

آمار نظرسنجی

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *