اخبار 25 مرداد 1402 - 11 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
دبیر هیات مرکزی نظارت، در گفت‌وگو با «بهروان نیوز» خبر داد:

شکایت از انجمن روانشناسی ایران به دلیل مداخلات غیرعلمی

ابراهیم نعیمی می‌گوید: تا یک ماه پیش خواستار توافق با اعضای سازمان بودیم. طی یک جلسه با دکتر حاتمی به تفاهم رسیدیم تا اسامی ثبت نام شده‌ها را به ما اعلام کنند. اما آقای حاتمی با ما بازی کرد و خواست در دقیقه ۹۰ لیست را بدهد تا ما فرصت بررسی صلاحیت نامزدها را نداشته باشیم.

به گزارش بهروان‌نیوز، ابراهیم نعیمی، دبیر هیات مرکزی نظارت در گفت‌ و گو با خبرنگار «بهروان نیوز»، گفت: اولین بار در تاریخ ۳ آذر ۱۴۰۰، یک هیات مرکزی نظارت متشکل از من، دکتر مسجدی، دکتر سلیمی، دکتر سهرابی و نماینده هیات بازرسان (که هیچ وقت معرفی نشد) تشکیل شد. آقای حاتمی برای ما چهار نفر حکم زد و از آن‌جایی که یک سال و نیم از زمان انتخابات گذشته بود، ما معطل نفر پنجم نماندیم. جلسه‌ای را تشکیل دادیم که در آن جلسه من به عنوان رئیس و دکتر سلیمی به عنوان دبیر انتخاب شدیم. بعد از آن آقای حاتمی اعلام کردند که باید جلسه را در دفتر من تشکیل می‌دادید. ما در پاسخ گفتیم که شما ذی‌نفع هستید و هیات نظارت به صورت مستقل کارش را انجام می‌دهد. بعد از آن گفتند که می‌خواهند تعداد اعضای هیات نظارت را افزایش دهند. ما نپذیرفتم. بعد از عید، دو جلسه با حضور دادستان (آقای امیراصفهانی) تشکیل شد. اعضای سازمان در جلسه اول حضور پیدا نکردند. سپس یک جلسه دیگر با حضور آقای امیراصفهانی در شورای مرکزی برگزار شد که در آن جلسه من و آقای مسجدی به دلیل ماموریت، نتوانستیم در جلسه شرکت کنیم. آن جا یک صورت جلسه دیگر امضا شد که این دفعه ما آن را نپذیرفتیم.

او با اشاره به اینکه آخرین جلسه شورای مرکزی که در آن حضور داشتند ۱۰مرداد ۱۴۰۱ بود، توضیح داد: در این جلسه مدیرکل حقوقی و مدیرکل پیگیری‌های ویژه‌ دفتر رئیس جمهور حضور داشتند. در پایان صورتجلسه نوشته شد. در این جلسه ۵ نفر از اعضای هیات نظارت تعیین شدند. در واقع، ریاست جمهوری از ما خواستند تا ۵ نفر از ما و ۵ نفر از سازمان که قرار بود در هیات نظارت حضور داشته باشند را معرفی کنیم. از بین این ۱۰ نفر قرار بود به ۴ نفر رأی داده شود. اما افراد سازمان از قبل باهم توافق کرده بودند که چه کسانی انتخاب شوند. وقتی در آن جلسه نماینده ریاست جمهوری اسامی را خواند، اسم افرادی نوشته شده بود که اصلا در لیست اولیه سازمان نبودند. به همین دلیل افراد آنها انتخاب نشدند. فردای آن روز که صورتجلسه امضا شده بود، اعضای سازمان اعتراض کردند که چرا از دفتر ریاست جمهوری در جلسه حضور داشتند و موضوع را این‌طور پیش بردند که رئیس شورای مرکزی نامه را به آقای حاتمی ابلاغ نکند. کار به دفتر رئیس جمهور کشیده شد. دکتر اسماعیلی به آقای حاتمی نامه زد که شخص ایشان نامه را ابلاغ و اجرا کند؛ او این کار را نکرد و گفت که نظر شورای مرکزی این است که این کار انجام نشود. سپس به دلیل بی‌حاصل بودن جلسات شورای مرکزی و تکرار بیش از ۲۵ دستور جلسه با موضوع فرآیند انتخابات، ما رسما به وزرا نامه نوشتیم که دیگر در جلسات شرکت نمی‌کنیم.

ما حکم داریم

دبیر هیات مرکزی نظارت ادامه داد: مشروعیت اصلی ما از حکم اولیه‌ای است که آقای حاتمی امضا کرده و ملغی هم نشده است. حرف ما این است که ما حکم داریم. بعد از آن، دفتر ریاست جمهوری بحث آیین‌نامه اجرایی را پیش کشید که براساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی، هر قانونی که مجلس تصویب می‌کند، برای شیوه‌نامه اجرای آن قانون، آیین‌نامه‌ای را باید تصویب کند. برای تدوین این آیین‌نامه من، دکتر حاتمی، دکتر مسجدی، از سازمان بهزیستی، وزارت ورزش و جوانان (که حوزه مشاوره دارند) و تعدادی حقوق‌دان حضور داشتند. آیین نامه تدوین و اسفند ماه تصویب شد. بعد از عید دکتر اسماعیلی به وزیر محترم علوم نامه زدند که آیین‌نامه مصوب دولت را اجرا کنید زیرا در اصل قانون سازمان کسی که آغاز کننده انتخابات است مشخص نیست و ما در آیین نامه اصلاح کردیم که این تعیین و تکلیف از یک جایی صورت بگیرد. در قانون سازمان ذکر شده است که وزیر علوم مسئول برگزاری انتخابات سازمان با همان دستور تدوین شده در آیین‌نامه اجرایی است. بدین ترتیب وزیر علوم به مجموعه ابلاغ کرد که هیات‌های اجرایی و نظارت را تشکیل دهید. ۲۴ اردیبهشت همه افرادی که معرفی شده بودند در دفتر وزارت علوم جلسه برگزار کردند و فرآیند انتخابات آغاز و ۲۷م به عنوان روز برگزاری انتخابات، تعیین شد. آقای حاتمی به عنوان رئیس سازمان، به هیات تطبیق مقررات مجلس شکایت کردند. هیات تطبیق، دو اشکال گرفت و هیات دولت دو روز بعد اصلاحیه زد. اصلاحیه دولت بدین معناست که آیین نامه ابطال نشده و تنها باید اصلاحاتی در آن صورت بگیرد. مجلس شان ابطال ندارد و زمانی آیین نامه باطل است که اصلاح نشود. ما اصلاحیه را انجام دادیم و اکنون در حال اجرای آن هستیم.

 

 

نعیمی درباره انتخابات ۲۰ مرداد اظهار کرد: اعضای سازمان وقتی متوجه شدند که در این بازی قانونی شکست خوردند، ۲۲ تیر ماه تصمیم گرفتند که ۲۸ روزه انتخابات برگزار کنند که آن را هم کنسل کردند. اولا امکان ندارد کمتر از سه ماه انتخابات برگزار شود. ثانیا یک دوگانگی ایجاد کردند که انتخابات ما دولتی و انتخابات آن‌ها صنفی است. این دوگانگی را آقای حاتمی طی یک بیانیه شروع کرد و ما آن را به دستگاه‌های مسئول اطلاع دادیم. در واقع از دستگاه‌های مسئول خواستیم و آن‌ها در این قضیه ورود کرده و مانع برگزاری انتخابات غیرقانونی بیستم شدند.

آقای حاتمی با ما بازی کرد

او افزود: برای اینکه حق کسی ضایع نشود به بیش از ۲۰ هزار نفر پیامک دادیم و من در شبکه سه سیما حضور یافته و اعلام کردم که ثبت نام از ۶ تا ۱۳ تیرماه است و همه کسانی که طرح و برنامه برای ارتقای جایگاه سازملن نظام روان شناسی و مشاوره و ایجاد تحول در ارائه خدمات دارند بیایند و ثبت نام کنند. در این میان سازمان بعد از ثبت نام ما، به تعدادی پیامک داد که ثبت نام‌هایتان را نهایی کنید. لذا از طریق این پیامک، عده‌ای به اشتباه در آن طرف ثبت نام کردند. از این رو، ما ۷۰ نفر لیست مشترک داشتیم که الان با لغو انتخابات 20م همه آن‌ها در انتخابات ۲۷م حضور دارند.


نعیمی با بیان اینکه در این مدت در پی توافق با اعضای سازمان بودند، اعلام کرد: ما تا یک ماه پیش خواستار توافق با آن‌ها بودیم تا این تشددها و دوگانگی‌ها برطرف شود. در یکی از جلسات با حضور من، دکتر مسجدی و دکتر حاتمی که حدود ۵ ساعت طول کشید، قرار شد تا ۲۴ ساعت بعد اسامی ثبت نام شده‌ها را به ما اعلام کنند. اما آقای حاتمی با ما بازی کرد و خواست در دقیقه ۹۰ لیست را بدهد تا ما فرصت بررسی صلاحیت نامزدها را نداشته باشیم. چند روز پیش ایشان خواستند تا لیست را به ما بدهند اما ما نپذیرفتیم زیرا ما اسامی نهایی را اطلاع‌رسانی کرده بودیم و تبلیغات شروع شده بود.

 

او درباره بیانیه‌های انجمن روانشناسی ایران مبنی‌بر انتخابات 27م گفت: انجمن روانشناسی موضع مشخصی ندارد. ابتدا اعلام کرد که ۲۰م قانونی است. بعد گفتند در هیچ کدام شرکت نمی‌کنند. چند وقت پیش طی بیانیه‌ای خواستار ادغام دو انتخابات و اعلام تاریخ جدید شدند. اما مجدد در یک بیانیه اعلام کردند «چرا نه به انتخابات ۲۷م؟». لذا ما در کمیسیون انجمن علمی وزارت علوم شکایتی را ثبت کردیم که آیا اساسا در شرح وظایف انجمن‌ها مداخله در چنین موضوعاتی هست یا خیر؟ در واقع به دلیل مداخلات غیر علمی و صرفا سیاسی و تحریک افراد به اغتشاش از انجمن روانشناسی شکایت و درخواست ابطال مجوز آن را دادیم.

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *