اخبار 19 مرداد 1402 - 11 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
بیانیه انجمن صنفی روانشناسان و مشاوران اعتیاد استان تهران درخصوص انتخابات سازمان نظام روانشناسی

لغو انتخابات 20 مرداد ماه توسط سازمان نظام روانشناسی

به گزارش بهروان نیوز، انجمن صنفی روانشناسان و مشاوران اعتیاد استان تهران درخصوص انتخابات سازمان نظام روانشناسی، بیانیه‌ای را منتشر کرده است که در آن از لغو شدن انتخابات 20 مرداد ماه خبر می‌دهد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

«جامعه فرهیخته روان­شناسی و مشاوره کشور

دانشجویان، دانش ­آموختگان، مدرسان و اعضای محترم هیئت علمی؛ سلام علیکم

بر اساس اطلاعات واصله، همان گونه که حتماً مستحضرید، پنجمین دوره­ی انتخابات شورای مرکزی و هیئت بازرسان که مقرر شده بود در تاریخ 1402/05/20 بر اساس مُرّ قانون (تشکیل سازمان، مجلس شورای اسلامی، 09/02/1382) و همانند ادوار گذشته توسط سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره ج.ا.ا برگزار گردد، به دلایل نامعلومی لغو گردیده است، لذا موضوعاتی که در این زمینه نیاز به پاسخگویی و رفع ابهام می‌­باشد، اعلام می­‌گردد.

۱) ثبت ­نام از نامزدهای انتخابات؛ از آنجایی که بر اساس قانون تشکیل، سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره ج.ا.ا متولی امور اعضای خود می‌­باشد و در این زمینه نیز اطلاع­ رسانی از طریق سایت سازمان انجام شده که منجر به نامزد شدن بیش از «۳۰۰ نفر» از اعضا در انتخابات گردید، اکنون تکلیف این نامزدها چه خواهد بود؟ چه کسی پاسخگوی آنهاست؟ آیا نادیده گرفتن این افراد، تناسبی با «برگزاری قانونی» و «حفظ سلامت» انتخابات خواهد داشت؟ پرسش اینجاست که چرا «سازمان امور دانشجویان» اسامی اعضای نامزد شده توسط سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره ج.ا.ا را با لیست خود تلفیق نمی­‌کند؟ آیا عدم همکاری در این زمینه، این شائبه را در اذهان به وجود نمی‌­آورد که لیست­‌های «خودی» و «غیرخودی» در انتخابات داریم؟ یا اینکه انتخابات مدت‌ها پیش از برگزاری، سمت و سوی مشخصی داشته و دارد؟

۲) بررسی مدارک و صلاحیت حرفه‌­ای نامزدها؛ سازمان امور دانشجویان از چه طریق و به چه روشی صلاحیت حرفه­‌ای افراد را مورد ارزیابی قرار داده است؟ بر اساس اطلاعاتی که در دست است، در لیست اعلام شده و مورد تأیید این سازمان، تعدادی از افراد دارای پرونده‌­ی اخلاقی و انضباطی، حضور دارند. پرسش دوم اینجاست که حضور این افراد در انتخابات به چه شکل و با چه هدفی صورت گرفته است؟ آیا هدف، تنها مقابله با سازمان حتی به قیمت متضرر شدن اعضا و حرفه می­‌باشد؟

۳) با نگاهی به اسامی نامزدها در لیست اعلام شده توسط سازمان امور دانشجویان برای انتخابات، مشاهده می‌شود که معدود افراد باسابقه، شناخته شده و کاربلد در حرفه‌ی روانشناسی و مشاوره (علمی و اجرایی) برای شرکت در این انتخابات ثبت نام نموده‌اند که عملاً منجر به تشکیل یک شورای مرکزی ضعیف می‌گردد و از سوی دیگر به دلیل عدم نمایندگی از تمام جامعه‌ی روانشناسی و مشاوره، موجب منزوی شدن سازمان و تضعیف حرفه خواهد شد چرا که سازمان علاوه بر ارائه‌ی خدمات به اعضای خود، نقش و وظیفه‌ی مهم دیگری را نیز بر عهده دارد و آن تضمین حقوق مراجعین یا همان مردم است. ادای این وظیفه یعنی ارتقای سلامت روان جامعه با تضعیف شورای مرکزی، امکانپذیر نخواهد بود. این را عدم وجود سوابق مدیریتی و اجرایی در بخش قابل توجهی از نامزدهای شورای مرکزی (که منتخبین بعداً از همین افراد خواهند بود)، عدم شناخت کافی از حرفه و سازمان از طریق رصد گفت و گوها و تحلیل‌های نامزدها در فضای مجازی، عدم آگاهی سیاسی-اجتماعی کافی، عدم قدرت تصمیم‌گیری و تسلط بر روندهای اداری و مدیریت سازمانی و در نهایت عدم شناخت شورای مرکزی آتی توسط مسئولین کشوری و لشگری و فقدان خوانش توصیه‌ها و تصمیمات ایشان در سطوح کلان (مسئولین و جامعه) و حتی خُرد (اعضا و حرفه) نوید می‌دهد. نمایندگی موفق از یک حرفه، بدون جلب اقبال عمومی یعنی همان اعضا به هیچ عنوان امکانپذیر نخواهد بود. طرح این موضوع به معنای مخالفت با جوانگرایی در همه‌ی عرصه‌ها که از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله-العالی) می‌باشد نبوده، بلکه به معنای «اندیشه‌ورزی» در عمل است.
۴) اخیراً اطلاع رسانی از طریق پیام کوتاه و تماس تلفنی جهت برنامه‌های سازمان امور دانشجویان در حال انجام است، یکی از مهمترین پرسش ها این است که اطلاعات اعضای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ج.ا.ا چگونه در اختیار این سازمان قرار گرفته است؟ آیا چنین اتفاقی نگران‌کننده نیست؟ آیا اعضا نباید نسبت به این مسئله حساس شوند که تمامی اطلاعات هویتی و تحصیلی ایشان با چه مجوز و کدام قانون، در اختیار سازمان دیگری که خود اجازه‌ی این واگذاری را به آن نداده‌اند، قرار گرفته است؟

5) هزینه­‌های اطلاع ­رسانی اعم از به­ کارگیری افراد، تولید محتوا در فضای مجازی، برگزاری رویدادهای حضوری، چاپ و تکثیر، پیام کوتاه، تماس تلفنی، تدارکات انتخابات و… از چه محلی تأمین می­‌گردد؟ آیا از منابع دولتی سازمان امور دانشجویان استفاده می‌­شود؟ یا اینکه از منابع شخصی این هزینه‌­ها انجام شده است؟ آیا وقتی افراد یا سازمان‌هایی داعیه‌­ی شفاف بودن و پاکدستی دارند، نیازی به اطلاع ­رسانی در این زمینه و آن چه پیشتر عرض شد، احساس نمی‌­کنند؟

۵) رُکن اصلی انتخابات هیئت اجرایی است. آیا اصلا جلسات هیئت اجرایی انتخابات توسط سازمان امور دانشجویان برگزار شده است؟ آیا در این زمینه اطلاع ­رسانی صورت گرفته است؟ اگر جواب منفی است، چگونه یک انتخابات بدون رکن هیئت اجرایی در حال برگزاری است؟ اگر پاسخ مثبت است، نسبت به اطلاع­ رسانی مستند و دقیق اقدام شود.

6) آیا بدون هیچ گونه درخواست رسمی، هماهنگی شفاهی و یا حتی یک پرسش ساده از سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره ج.ا.ا، برگزاری گردهمایی روز چهارشنبه مورخ 1402/05/18 آن هم با استفاده از «نام و نشان» سازمان تخلف محسوب نمی‌­شود؟ آیا چنین اقدامی غیر از تخلف بودن و اخلاقی نبودن، اذهان را به یاد جریانات و اشخاصی نمی‌­اندازد که خود را بالاتر از قانون دانسته و فکر می­کردند مصلحت دیگران را بهتر از خودشان می‌­دانند؟ آیا این اقدام یک نشانه‌­ی مهم برای آشنایی بیشتر شما با جریانی نیست که عنوان می‌­کند از «تعارض منافع» و «قانون­‌گریزی» بیزار است؟

7) مسئله‌­ی بعدی آن است که چرا و چگونه رییس­ جمهور به عنوان پاسخگوی نهادهای زیربط (حکم رییس سازمان باید به امضای رییس‌­جمهور برسد) تاکنون هیچ تلاشی در جهت حل مسائل و رفع اختلافات موجود در این سازمان مرتبط با سلامت مردم ننموده و علی­رغم مغایر قانون بودن مصوبه‌­ی هیئت وزیران به استناد نامه­‌ی رییس محترم مجلس شورای اسلامی؛ جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف، تاکنون هیچ اقدام مؤثری از سوی نهاد ریاست ­جمهوری در این رابطه صورت نگرفته است؟

در همین راستا دخالت­‌ها، مصاحبه­‌ها، توییت‌­ها و بسیاری دیگر از اقدامات افراد غیرمسئول به چه دلیل و با چه توجیهی در حال انجام است و ادامه دارد؟ مگر سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره ج.ا.ا مسئول ندارد؟ آیا قانون مشخص نکرده که تا روی کار آمدن شورای مرکزی و هیئت بازرسان، مسئولین قبلی عهده­‌دار امور سازمان هستند؟ مگر می­‌شود یک سازمان مرتبط با سلامت مردم را پس از اتمام اعتبار دوره‌­ی مسئولیت مسئولین آن، به امان خدا رها کرد؟ چگونه است که هر کسی به خود اجازه می‌­دهد در مورد یک سازمان حرفه‌­ای و تخصصی مستقل سخن بگوید، برای آن خط و نشان بکشد و تکلیف مشخص کند، اختیاراتش (مانند برگزاری انتخابات) را در دست بگیرد و هیچ نهاد نظارتی در این رابطه اقدامی نکند؟

این پرسش‌­ها و تعداد دیگری از آنها، در طول یک ماه گذشته تاکنون ذهن اعضای محترم سازمان و به تبع آن دانشجویان، دانش­‌آموختگان، مدرسان و اعضای محترم هیئت علمی و نیز مسئولین و اعضای انجمن صنفی روان­شناسان و مشاوران اعتیاد استان تهران (بیش از 3000 همکار شاغل در حرفه­‌ی روان­شناسی اعتیاد در استان تهران و 5000 مخاطب تخصصی) را به خود مشغول کرده است. هیچکس بالاتر از قانون نیست و هیچکس هم نمی‌­تواند اعضای سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره ج.ا.ا را از حق مسلم خود یعنی «نامزد شدن» در انتخابات شورای مرکزی و هیئت بازرسان و بهره­‌مندی از انتخاباتی مستقل و پاک باز دارد.

و مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین

بی‌­تفاوت نباشیم – مطالبه‌­گر باشیم

هیئت مدیره، بازرس و اعضای انجمن صنفی روان­شناسان و مشاوران اعتیاد استان تهران»

پایگاه خبری «بهروان نیوز» آمادگی دارد تا در جهت آگاهی رسانی و شفاف سازی، با افراد ذی‌ربط و مرتبط در زمینه پنجمین دوره انتخابات گفت و گو کرده و با ارائه مدرک اطلاعات را بازنشر نماید.

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *