اخبار 09 مرداد 1402 - 10 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
سیاوش صفاریان‌پور در گفت‌وگو با بهروان‌نیوز مطرح کرد؛

«کاپیتان من»؛ در مسیر ایجاد آگاهی عمومی درباره مغز انسان

فیلم سینمایی «کاپیتان من» از 11 مرداد ماه در سینماهای هنروتجربه اکران خود را آغاز خواهد کرد. این فیلم مستند به منظور افزایش آگاهی‌های عمومی نسبت به دانش علوم شناختی، ارتقای سلامت مغز، ساختار و کارکردهای آن با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی ساخته شد.

سیاوش صفاریان‌پور

به گزارش بهروان نیوز، سیاوش صفاریان‌پور کارگردان این مستند سینمایی معتقد است که وقتی آگاهی ما نسبت به مغز و عملکردهای آن بیشتر شود، درباره آن بهتر عمل می‌کنیم. از این رو او در توضیح موضوع این فیلم گفت: علوم شناختی یک فضای بین‌رشته‌ای دارد و این فیلم هم در همان فضا ساخته شده است. البته «کاپیتان من» بیشتر روی علوم عصاب تمرکز دارد. تصور ما این است، آن چیزی که منجر به افزایش بهداشت عمومی می‌شود، آگاهی نسبت به مغز است؛ درواقع اینکه ساختمان مغز به چه شکل است، چطور رفتار می‌کند، چطور پدیده‌های مختلف را ادراک می‌کند و حافظه چگونه کار می‌کند مواردی هستند که انسان باید نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشد و ما تلاش کردیم در این فیلم از آن‌ها صحبت کنیم. همچنین این فیلم در مسیر ایجاد آگاهی عمومی درباره مغز انسان است؛ به عبارتی درباره اینکه انسان‌ها مغزشان را بیشتر بشناسند.

این برنامه‌ساز همچنین افزود: ما تاکنون چنین مدیومی را در سینما که یک موضوع علمی تبدیل به یک سوژه شود، نداشتیم. در واقع من قصد داشتم تا این اتفاق شروع یک ژانر برای ساخت مستندهای علمی باشد. من در سال‌های اخیر که در تلویزیون برنامه‎ سازی می‌کردم، به تدریج با فضای کاری متخصصان علوم شناختی بیشتر آشنا شدم. هرچند شاید بتوان گفت ستاد علوم شناختی اصلی‌ترین دلیل این اتفاق بود زیرا آن‌ها تلاش می‌کنند در کنار پژوهش‌های علمی، آگاهی بخشی عمومی را هم انجام دهند. این مسئله زمینه آشنایی من با علوم شناختی را فراهم کرد و ارتباط من با این سازمان بیشتر شد و نتیجه آن ساخت این مستند بود. البته خود سوژه به قدری هیجان‌انگیز بود که به نظر می‌رسید ساختن مستندی درباره آن باعث می‌شود افراد آگاهی بیشتری نسبت به مغز پیدا کنند تا کیفیت زندگی آن‌ها بهتر شود.

او درخصوص همکاری با بهرام رادان گفت: یک حسن بزرگ این کار هم پذیرش چنین موضوعی توسط بهرام رادان بود. این که یک سوپراستار در چنین قالبی قرار بگیرد از همان تجربیات نوظهوری بود که کسی به راحتی از آن نمی‌گذرد.

صفاریان‌پور توضیح داد: راوی فیلم بهرام رادان است که تهیه کنندگی آن را هم برعهده دارد. همچنین گروهی از متخصصان رشته‌های مختلف علوم شناختی هم در آن حضور دارند که عموما متخصصان علوم اعصاب و نورولوژیست‌‌ها هستند. سفارش دهنده فیلم ستاد توسعه و فناوری‌های علوم شناختی بود. در این مسیر ما یک گروه پژوهشی و نویسندگی داشتیم تا به این برسیم که از چه چیزی صحبت کنیم و چگونه بگوییم. علاوه‌بر این ما یک خط سیر روی روایت کلی داشتیم و براساس آن گروه نویسندگان و پژوهشگران علمی فیلم، فیلمنامه را تدوین کردند.

او در پایان درباره فرآیند تولید این فیلم توضیح داد: فرآیند تولید کار 5 سال طول کشید و کرونا دلیل طولانی شدن کار شد. درواقع در دو سال کرونا کار متوقف شد. من امیدوارم که این فیلم در سبد سرگرمی و تفریح مردم جای بگیرد زیرا خیلی کم پیش‌ می‌آید که افراد برای تماشای فیلم مستند آن هم مستند علمی به سینما بروند. 

نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *