اخبار 30 خرداد 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
در گفت‌وگو با بهروان‌نیوز مطرح شد؛

روان‌شناسی باید در اختیار همه باشد/ ویدئو

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور معتقد است که آسیب‌های روانی_اجتماعی در برخی از شاخص‌ها به مرز بحران رسیده است. لایه‌های پایین اجتماع و جمعیت در معرض خطر خصوصا کودکان و نوجوانان به شدت نیازمند خدمات روان‌شناسی هستند.

به گزارش بهروان‌نیوز، دکتر محمد حاتمی درباره آسیب‌های روانی وارد شده به مردم پس از بحران کرونا گفت: سلامت روان جز بخش‌هایی است که بعد از کرونا آسیب جدی خورده و نرخ اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا کرده است بنابراین سلامت روان جامعه نیازمند احیا شدن است. ما به ریاست جمهوری پیشنهاد دادیم که ستاد مبارزه با کرونا را به ستاد اجتماعی مقابله با آسیب‌های روانی_اجتماعی کرونا  تبدیل کند.

او افزود: ما به عنوان متولی روان‌شناسی کشور وضعیت سلامت روان جامعه را خوب ارزیابی نمی‌کنیم چراکه آسیب‌های روانی_اجتماعی در برخی از شاخص‌ها به مرز بحران رسیده است. از مسئولان درخواست می‌کنیم که مسئله احیای اجتماعی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی کشور را فراموش نکنند. لایه‌های پایین اجتماع و جمعیت در معرض خطر خصوصا کودکان و نوجوانان به شدت نیازمند خدمات روان‌شناسی هستند. وظایف ما در این حد محدود است که کارهای پژوهشی را به سمع و نظر مردم و رسانه‌ها برسانیم.

حاتمی باتاکید بر نقش رسانه‌ها در آگاهی دادن به عموم جامعه بیان کرد: رسانه‌ها باید اقدامات عملی انجام دهند و سطح سواد سلامت روان جامعه را افزایش دهند. همچنین هشدارهای لازم باید از طریق رسانه‌ها به عموم جامعه داده شود. باتوجه به اینکه نرخ آسیب‌های روانی افزایش یافته و زندگی مردم نیز تغییر کرده است، نحوه خدمات رسانی در حوزه روانی باید در اولویت قرار بگیرد.

نداشتن بودجه دلیل عدم وضع بیمه‌های خدمات روان‌شناسی

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی همچنین می‌گوید که با وجود سازمان زیرساخت‌های خوبی در ده سال گذشته ایجاد شده است؛ او در این خصوص اظهار داشت: بیش از 4 هزار کلینیک روان‌شناسی و مشاوره راه‌اندازی شده و در طی شبانه‌روز 200 هزار مشاوره حضوری و آنلاین داده می‌شود. هرچند که نرخ تعرفه‌ها پایین است و مشکلات زیادی وجود دارد اما روان‌شناسان و مشاوران دست از تلاش برنداشته و به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

او ادامه داد: در شرایط کنونی از هر 50 خانواده یک خانواده به روان‌شناس احتیاج دارد. روان‌شناسی را باید در اختیار همه قرار دهیم، نه اینکه روان‌شناسی یک کالای لوکس باشد. از مسئولین خواهشمندم که مسئله بیمه‌های پایه و تکمیلی را جدی بگیرند. ما حدود سه سال است که شبانه‌روز به دنبال وضع کردن بیمه‌های پایه و تکمیلی هستیم. ریاست جمهوری پنج مرتبه شخصا دستور داد اما به نتیجه نرسیده است. در آخر به ما اعلام کردند که بودجه نداریم تا بیمه‌های پایه و تکمیلی را وضع کنیم.

هرجا که دولت باشد مردم موضع دارند

حاتمی در پایان درباره وضعیت مراکز مشاوره دانشجویی کشور اذعان داشت: گزارش‌هایی به ما رسیده که نشان می‌دهد بر اساس سیاست‌گذاری‌های غلط در اداره کل مشاوره وزارت علوم، مراکز مشاوره دانشجویی غیرفعال شده‌اند. این اتفاق نیازمند نگاه جدیدی به جایگاه‌ و نحوه خدمات‌‍دهی به دانشجوها است. پیشنهاد عملی ما این است که مراکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره دانشجویی زیر نظر سازمان نظام روان‌شناسی اداره شوند زیرا هرجایی که دولت باشد مردم موضع دارند و اعتماد نمی‌کنند؛ لذا بهتر است زیر نظر خودشان باشد. ما در این خصوص اعلام آمادگی می‌کنیم تا مراکز مشاوره دانشجویی زیر نظر سازمان اداره شوند. همچنین مدیرکل مشاوره وزارت علوم باید با معرفی سازمان نظام منصوب شود.

 
نویسنده
فاطمه فلاح
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *