اخبار 17 خرداد 1402 - 1 سال پیش
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
کتاب «تبیین فلسفی رؤیا» روانه بازار نشر شد
به گزارش بهرواننیوز به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «تبیین فلسفی رؤیا» اثر محمد مصطفایی در ۱۴۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.
از جمله مسائل مهم معرفت نفس یا روانشناسی، رویا است که شخص خویشتن را عملاً در نهان عالمی غیر از عالم ماده و جسمانی مییابد. حصول معرفت در مورد عالم رویا ما را با عظمت دنیای درون خویش و بالتبع عظمت هستی و آفرینش الهی آشنا میگرداند و میدان دید ما را از عالم ماده فراتر میبرد.
اثر پیش رو با طرح پرسشهایی درباره ماهیت رویا، تشخیص رویای صادق از کاذب، تأثیر محرکات خارجی و افکار بیرونی بر فرایند رؤیا و پیوند رؤیا و اخبار آینده جایگاه این پدیده را در نظام هستی و نظام معرفتی ما توضیح میدهد.
از مسائل مهم معرفت نفس یا روانشناسی، رؤیاست که شخص عملاً خود را در نهان عالمی غیر از عالم ماده و جسمانی مییابد. این امر مختص فرد خاصی نیست و همه انسانها در اوقات شبانه روز خود این سیر را در عالم غیر مادی به صورت شخصی تجربه میکنند. تقریباً یک چهارم زندگی همه انسانها را این مرصد تشکیل میدهد، ولی شمار اندکی از حقیقت این مرحله زندگی خود شناخت دارند.
این کتاب در دو فصل تالیف شده است؛ در اولین فصل از این کتاب با عنوان مبادی نظری نویسنده به تعریف واژگان اصلی (رؤیا، خواب و نوم حلم، الهام و وحی) پرداخته و مبادی هستی شناختی و معرفت شناختی ملاصدرا (تعریف علم، انواع ادراک، معرفت حقیقی و ابزار علم و ادراک) را بیان کرده و مبادی نفس شناختی ملاصدرا (قوای نفس، قوای نفس نباتی، قوای نفس حیوانی، حواس ظاهری و باطنی، قوای نفس انسانی و نسبت عقل فعال به نفوس انسانی) را مورد بحث و بررسی قرار داده و چیستی خیال و متخیله را به رشته تحریر درآورده است.
در دومین و آخرین فصل از کتاب حاضر با عنوان رؤیا از دیدگاه ملاصدرا به تعریف رؤیا و خواب پرداخته شده، نقش قوای نفس در رؤیا مورد تأکید قرار گرفته و اقسام رؤیا (رؤیاهای صادق و کاذب، اسباب رؤیاهای کاذب، اسباب و مصادر رؤیاهای صادق) تبیین شده و ارتباط وحی و الهام با رؤیای صادق مورد بررسی قرار گرفته است.
برشی از اثر:
* رؤیا از دیدگاه ملاصدرا
«رؤیا» که در فارسی از آن تعبیر به «خواب دیدن» میکنند، عبارت است از صور، وقایع و اموری که در خواب برای انسان پدیدار و مجسم میشوند و بعضاً دیده شده است. وقایعی در عالم خواب برای اشخاص نمودار میشود که در عالم بیداری و یقظه آن وقایع مکشوف میشود و گاهی نیز تنها صوری نمودار میشود که صرفاً ساخته و پرداخته قوه متخیله است و ارتباطی با عالم بیداری و یقظه نخواهد داشت.
علت به خواب رفتن در دیدگاه ملاصدرا روی آوری روح از ظاهر به باطن است که میتواند عوامل و اسباب مختلفی داشته باشد و در همین زمان، وقایع و امور و صوری دیده میشود که از آن تعبیر به «رؤیا» میگردد.
علاقمندان برای تهیه این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www. bustaneketab. ir مراجعه کنند.
دیدگاههایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
برای بهتر و روانتر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمیشود