جنبههای جرمشناسی و روانکاوی فیلم “میخواهم زنده بمانم” به کارگردانی رابرت وایز، با حضور اعضای کانون وکلای فارس، در شیراز نقد و بررسی شد.
شامگاه شنبه ۶ خرداد، نشست نقد و بررسی فیلم “میخواهم زنده بمانم” رابرت وایز، به عنوان یکی از فیلمهایی که در گونه درام حقوقی دستهبندی میشود و از جنبهای به موضوع قانون و قضاوت میپردازد، در محل کانون وکلای دادگستری فارس برگزار شد.
به گزارش بهرواننیوز به نقل از ایسنا؛ عضو کمیسیون فرهنگ و هنر کانون وکلای فارس با تشریح ساختار سینمایی این اثر سینمایی، گفت: اتهام قتل «باربارا» با بازی سوزان هیوارد، حادثه محرک فیلم است که مسیر شخصیت و داستان را تغییر می دهد و چالش ها را آغاز می کند.
نازنین مباشری، با اشاره به اینکه سکانس اتاق گاز، تماشاگر را به نهایت اضطراب می رساند، افزود: گره گشایی در سینما لزوما به معنای پایان خوشآیند نبوده و محکومیت شخصیت اصلی، پایان چالش ها و گره گشایی فیلم محسوب میشود.
وی با بیان اینکه «باربارا» توانست شخصیتهای پیرامونش را تغییر دهد، ادامه داد: در نهایت او که سراسر امیدواری بود به سمت ناامیدی رفت و تغییر شخصیت خودش را نیز شاهد بودیم.
سیده فاطمه مرادی، از اعضای کانون وکلای فارس نیز در تحلیل جرم شناسی این فیلم، با تاکید بر اینکه در این اثر سینمایی، عدالت کیفری متزلزل و بحث برانگیز است، گفت: دادستان به عنوان مدعی العموم و نماینده جامعه، صرفا با اتکا بر سوء سوابق متعدد شخصیت اصلی فیلم سعی داشت او را محاکمه کند.
وی با یادآوری اینکه در همه قوانین قضایی، اصل بر برائت متهم است مگر دادستان دلایل کافی ارائه دهد، اضافه کرد: دادستان باید در دادگاه دلایل و مستندات ارائه میداد تا هیئت منصفه برای مشورت با قاضی آماده باشد، اما متاسفانه هیئت منصفه به خاطر سوابق متعدد «باربارا» در شرارت، هرزگی، چک بلامحل، شهادت دروغ و سایر جرائم قبلی تحت تاثیر قرار گرفت.
مرادی که معتقد است رسانهها در هدایت و جهتدهی افکار عمومی نقش قابل ملاحظه ای دارند، ادامه داد: گاهی برائت متهم تحت تاثیر رسانهها و افکار عمومی قرار میگیرد و میتوان گفت در این فیلم نیز قاتل «باربارا» یک روزنامه نگار بود که در پایان گرفتار وجدان شد.
رئیس کمیسیون فرهنگ و هنر کانون وکلای دادگستری فارس نیز به بررسی شخصیت اصلی فیلم پرداخت و گفت: این زن که در ابتدا چهرهای ناپسند دارد و برای قوانین اجتماعی ارزش قائل نیست به تدریج رنج می کشد و با جدیت قانون آشنا می شود، سپس به شخصیتی محبوب تبدیل میشود که مورد احترام است و بر جامعه اثر میگذارد.
فرحناز فروهرفر، فیلمنامه، بازیگران و کارگردانی «میخواهم زنده بمانم» را تحسین برانگیز توصیف و اضافه کرد: شخصیت «باربارا» با بازی درخشان سوزان هیوارد، یک زن ستم دیده است که مورد ظلم جامعه و بیعدالتی قرار میگیرد.
در این نشست، استاد روانشناسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه تحلیل روانشناختی فیلم جنبههای گوناگونی دارد، گفت: اختلال شخصیت که ارتباط مستقیم با جرم در جامعه دارد نشانههای متعددی مانند رفتارهای ضداجتماعی، دمدمی مزاجی، نمایشی، قانون گریزی و جرم خیزی را شامل میشود.
کاظم خرمدل با اشاره به اینکه میزان برانگیختگی مغزی در اغلب افراد طبیعی است، اضافه کرد: در گروهی از افراد سطح برانگیختگی مغزی پایین است که منجر به دروغ، قانون گریزی و سایر هنجارهای اجتماعی میشود و یکی از مهمترین علائم آن تصمیمهای اشتباه و بدون ثبات است.
خرمدل در خصوص شخصیت های مرزی و تصمیمهای ناعاقلانه آنها، گفت: تصمیمگیریهای تکانشی «باربارا» در این فیلم بر منطق و عقل استوار نیست و شخصیت ضداجتماعی دارد.
این استاد روانشناسی دانشگاه، شخصیت نمایشی «باربارا» را تحلیل و اضافه کرد: او جهان را صحنه نمایش میبیند و دوست دارد در مرکز توجه قرار گیرد که البته توجه طلبی افراطی محسوب میشود.
دیدگاههایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
برای بهتر و روانتر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمیشود