رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از استقرار شماره واحد امدادی خبر داد و گفت: مرحله نخست این طرح که از حدود ۲ سال پیش آغاز شد، امسال در برخی مناطق تهران و بدون حذف شمارههای چهارگانه (۱۱۲، ۱۱۵، ۱۲۳ و ۱۲۵)، آغاز میشود.
به گزارش بهرواننیوز به نقل از ایرنا، ایجاد شماره واحد امدادی از حدود ۲ سال پیش آغاز و کارگروهی نیز با حضور اساتید دانشگاه، نمایندگان دستگاههایی چون اورژانس، آتشنشانی، هلالاحمر، پلیس و اورژانس اجتماعی شکل گرفت تا با ادغام شمارههای ۱۱۲، ۱۱۵، ۱۲۳ و ۱۲۵ گام بلندی در راستای خدمترسانی بهتر و سریعتر به شهروندان برداشته شود.
در صورتی که این طرح عملیاتی شود، شهروندان با سهولت بیشتر و تنها با گرفتن یک شماره میتوانند نوع درخواست و کمکهای خود را به نهادهای خدماترسان از قبیل آتشنشانی، هلالاحمر و اورژانس بازتاب دهند؛ اقدامی که در بسیاری از کشورهای جهان انجام شده است و اکنون هم قرار است این طرح در گام نخست به صورت آزمایشی و البته محدود در سالجاری اجرا شود تا با مشخص شدن کاستیها و نواقص، در مراحل بعدی به سمت تکمیل شدن و یکپارچگی شمارههای متعدد امدادی در یک خط تماس هدایت شود.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مورد طرح استقرار شماره واحد امدادی، گفت: و کارگروهی با حضور اساتید دانشگاه و نمایندگان دستگاههای مرتبط از جمله اورژانس، آتشنشانی، هلالاحمر، پلیس و اورژانس اجتماعی شکل گرفت تا با ادغام شمارههای ۱۱۲، ۱۱۵، ۱۲۳ و ۱۲۵ گام بلندی در راستای خدمترسانی بهتر و سریعتر به شهروندان برداشته شود.
علی نصیری با بیان اینکه این طرح در بسیاری از کشورهای دنیا موضوعی قدیمی و جاافتاده است، گفت: در اتحادیه اروپا شماره ۱۱۲، در امریکا شماره ۹۱۱ و در ژاپن هم شماره ۱۱۹، شماره واحد امدادی است و مردم در مواجهه با حادثه با این شمارهها تماس میگیرند.
نصیری با بیان اینکه مطالعات این طرح در حال تکمیل است، افزود: سازمانهایی که مسئول امدادرسانی به جان و سلامت افراد جامعه هستند، در این طرح حضور دارند و نهادهایی مثل آب، برق و گاز قرار نیست در این طرح ادغام شوند.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: در این طرح، فعلا قرار نیست شمارههای پلیس (مانند ۱۱۰) ادغام شود که در بسیاری از کشورهای دنیا نیز اینگونه است. این طرح فرایندهای پیچیده و مفصلی دارد که با جدیت در حال پیگیری است؛ برای مثال علاوه بر سامانههای سختافزاری، امکانات اداری و فضای فیزیکی قابل قبول، ۲ نرمافزار مدیریت مکانمحور حادثه و مدیریت مکالمه تلفنی نیز برای این طرح لازم است که در حال تهیه آن هستیم.
نصیری درباره محل جانمایی این مرکز (پاسخگویی واحد) گفت: با مشورت و بررسیهای تیم متخصصان، مکان این مرکز واحد تماس امدادی در سازمان مدیریت بحران تهران جانمایی شد و مطالعات ارگونومی و بهداشت حرفهای نیز به موازات طراحیها برای حفظ سلامت پاسخگویان تلفنهای امدادی در حال انجام است.
به گفته وی، با حمایت شورای شهر و ارکان شهرداری، مراحل اداری دیگر جزئیات طرح همچون تامین اعتبار، خریداری تجهیزات رایانهای و رفاهی نیز در حال انجام است.
نصیری افزود: برای تامین نیروی انسانی این طرح در ابتدا از دیگر سازمانهای کمک میگیریم ولی در مراحل بعدی نیازمند بهرهگیری از افرادی هستیم که علاوه بر داشتن شرایط احراز، دورههای مختلف برای حضور در این مرکز را دیده باشند.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: امسال، اجرای کامل این طرح میسر نیست اما مرحله نخست آن که شامل مناطق محدودی از تهران و بدون حذف شماره های چهارگانه است، آغاز می شود.
وی با اشاره به اینکه امسال و در مرحله نخست قرار نیست شماره های امدادی موجود حذف شود، گفت: طرح استقرار شماره واحد امدادی به صورت آزمایشی و به احتمال زیاد بدون بکارگیری شماره جدید آغاز میشود.
نصیری اظهار داشت: در مرحله دوم نیز شماره جدید اعلام میشود و در کنار آن هم شمارههای موجود چهارگانه آزمایشی فعالیت خواهد کرد تا ایراد و کاستیهای سیستم مشخص شود و آنها را برطرف کنیم.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره زمان اجرای کامل این طرح نیز، گفت: پس از ادغام شمارههای امدادی و رونمایی از شماره واحد، به نظر میرسد تعداد مجموع تماسهای امدادی کاسته شود زیرا اکنون شاهد هستیم در صورت وقوع حادثه، افراد مجبور هستند که برای رفع نیازهای خود، همزمان با چند دستگاه امدادی همانند اورژانس و آتش نشانی تماس بگیرند و بدیهی است که پس از ادغام این شمارهها، فرد تنها با اتصال به یک شماره واحد، تمام نهادهای امدادی درگیر را از وقوع حادثه با خبر می کند.
وی با بیان اینکه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در اجرای این طرح جدیت دارد، اظهار داشت: طرحهایی در سالهای گذشته برای اجرای شماره واحد امدادی وجود داشت اما بخشینگری برخی از مسئولان وقت سازمانها مانع از اجرای آن شد اما اکنون علاوه بر تکلیف کردن انجام این طرح بسیار مهم در اسناد بالادستی (مانند برنامه چهارم شورای شهر و نیز ستاد مدیریت بحران شهر تهران به ریاست وزیر کشور) اراده جدی هم در بین مسئولان فعلی دستگاههای امدادی وجود دارد که نشان از هماهنگی بر سر حفظ جان و مال مردم و عبور از نگرشهای فردی و بخشی دارد.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: مهمتر از واحد شدن شماره امدادی برای اطلاعرسانی حوادث، کسب اطلاعات جامع از حوادث شهر و امکان ریشهیابی و تحلیل علل وقوع حوادث و تلاش برای برنامهریزی پیشگیرانه و پیشدستانه در راستای کنترل بروز حوادث خواهد بود.
به گفته او، این اطلاعات علاوه بر امکان دستیابی بیطرفانه به دلیل وقوع حوادث، سبب میشود که روند امدادرسانی با سرعت، دقت و هماهنگی بیشتری نسبت به قبل انجام شود و انجام کارهای تکراری از سوی نهادهای مختلف نیز رفع شده و فرایند امدادرسانی به شیوهای مطلوبتر انجام شود.
دیدگاههایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
برای بهتر و روانتر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمیشود