اخبار 31 اردیبهشت 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

جوابیه «سازمان نظام روانشناسی و مشاوره» درباره مباحث مطرح شده در یک نشست خبری

جوابیه

در روز 25 اردیبهشت یک نشست خبری درباره «سازمان نظام روانشناسی و مشاوره» برگزار شد که با واکنش این سازمان روبه‌رو شده است.

به گزارش بهروان‌نیوز به نقل از روابط عمومی «سازمان نظام روانشناسی و مشاوره» جوابیه‌ای را در واکنش به این نشست به خبرگزاری‌های مختلف ارسال کرده است. متن جوابیه به شرح زیر است:

«باسلام

احتراماً؛ خبری از قول مدیر کل محترم مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری منتشر گردیده است. خواهشمند است، بر طبق قانون مطبوعات دستور فرمایید، با همان تیتر و خط و در همان صفحه توضیحات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره درج شود.

مدیر کل محترم مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری جناب آقای دکتر نعیمی تاکنون به‌عنوان سخنگوی هیأت نظارت توسط وزیر محترم یا مرجعی دیگر معرفی نشده‌اند و این سازمان هیچ اطلاعی از جایگاه ایشان در هیأت نظارت ندارد.

بر طبق ماده (۱۲) آئین‌نامه ابلاغی دولت، تاریخ برگزاری انتخابات را هیأت اجرایی پیشنهاد و هیأت نظارت تأیید می‌نماید. با استعلام از اعضاء هیأت اجرایی چنین پیشنهاد یا مصوبه‌ای هیأت اجرایی نداشته است. بنابراین تاریخ اعلام شده مسیر قانونی را طی نکرده است؛ مسئولیت برگزاری انتخابات برعهده هیأت اجرایی است. جلسات هیات اجرایی با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات مصوب واجراء می‌شود.

تأخیر انتخابات تاکنون براساس اسناد موجود مربوط به عدم همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است نه شورای مرکزی؛ سازمان از قبل از اتمام دوره شورای مرکزی همواره تلاش نموده است، انتخابات برگزار شود و بارها تاریخ برگزاری را اعلام عمومی نموده است؛ اما با کارشکنی مواجه و متوقف شده است.

یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران در برگزاری انتخابات، حاکمیت اراده انتخاب‌کنندگان است. همه باید به انتخاب اعضاء سازمان نظام احترام بگذارند؛ امیدواریم منظور آقای دکتر نعیمی از گردش نخبگان در شورای مرکزی، مهندسی انتخابات نباشد؛ بلکه حاکمیت اراده اعضاء را مدنظر قرار دهند. جهت تنویر افکار عمومی اینگونه نیست، در چهار دوره گذشته فقط یک عده خاص موفق به ورود شورای مرکزی شده‌اند؛ بلکه افراد جدیدی هم انتخاب شده‌اند، رئیس فعلی سازمان اولین دوره است، موفق به ورود در شورای مرکزی شده است. انتخابات دوره چهارم توسط وزارت کشور و ناظرین شورای نگهبان با سلامت کامل برگزار شد و افراد جدیدی به شورای مرکزی راه یافتند. در هر صورت مالک عمل حاکمیت اعضاست وگرنه انتخابات موضوعیت ندارد.

برطبق ماده (۸) قانون تشکیل سازمان، رئیس سازمان یکی از اعضاء شورای مرکزی است که مجری مصوبات شورای مرکزی است و بر طبق تبصره (۳) ماده (۱۵) چنانچه در پایان دوره تشریفات انتخابات دوره بعدی به نحوی از انحاء پایان نیافته باشد، ارکان دوره قبلی تا قطعیت انتخابات جدید به فعالیت خود ادامه خواهند داد. بنابراین رئیس سازمان جزء ارکان اصلی شورای مرکزی است که مسئولیت اجراء را برعهده دارد و تا قطعیت انتخابات و اعضاء شورای مرکزی جدید حکم قبلی نافذ و قانونی است. در ادوار گذشته هم اینگونه بوده است. عزل رئیس سازمان به پیشنهاد شورای مرکزی و تأیید رئیس جمهوری است و پذیرفتنی نیست نماینده وزیرمحترم علوم، تحقیقات و فن‌آوری با انتشار مطالب ناصحیح موجب وهن عمومی شود.

لازم به توضیح است، آیین‌نامه ابلاغی هیات محترم وزیران ساختار و ترکیب هیات نظارت و اجرایی با شرح وظایف آنان را مشخص کرده است، اما برای برگزاری انتخابات نیازمند دستور العمل اجرایی و تبلیغات می‌باشد که بر طبق بند ۲ ماده ۳ تهیه دستور العمل‌های اجرایی لازم در چارچوب مواد این قانون به عهده سازمان است و بر طبق بند ۵ ماده ۱۲ تصویب آن بر عهده شورای مرکزی است.

 

آغاز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات سازمان روانشناسی از ۶ تیر/ بررسی صلاحیت کاندیداها ظرف ۲۴ روز

 

 این نشست خبری با حضور ابراهیم نعیمی، نماینده وزیر علوم، فناوری و تحقیقات و سید حسین سلیمی رئیس هیات اجرایی مرکزی انتخابات سازمان نظام روانشناسی برگزار شد.

در ابتدای این نشست نعیمی در خصوص تاریخ دقیق برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورای مناطق، مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام روانشناسی، اظهار کرد: روز برگزاری انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور جمعه ۲۷ مرداد سال جاری خواهد بود.

دبیر هیات نظارت مرکزی انتخابات سازمان نظام روانشناسی همچنین درباره حکم اعضای فعلی سازمان نیز گفته بود که ۳۰ بهمن سال گذشته حکم چهار ساله دکتر محمد حاتمی به عنوان رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به اتمام رسیده است، رئیس جمهوری حکم او را تمدید نکرده است‌.

او در بخش دیگر سخنان خود یادآور شد: ۲۵ خرداد ماه سال ۹۵ آخرین تاریخی است که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره انتخابات خود را برگزار کرده است. چهار سال بعد در سال ۹۹ دوره ۴ ساله قانونی انتخابات سازمان نظام روانشناسی به اتمام رسیده است. از آن زمان تا کنون که دو سال و ۱۱ ماه از موعد مقرر قانونی انتخابات گذشته، شورای مرکزی موجود نشان داده است که اراده‌ای برای برگزاری انتخابات ندارد.

 سلیمی با بیان اینکه تاکید ما بر سالم برگزار شدن انتخابات است، افزود: با توجه به اینکه بخشی از مسئولیت اجرایی انتخابات با سازمان نظام روانشناسی است، نگرانی و واهمه ما این است که در فرآیند اجرایی انتخابات کارشکنی انجام دهند. هزینه برگزاری انتخابات بر عهده سازمان است اما اگر در این راستا و به منظور عدم برگزاری انتخابات کارشکنی انجام دهند نیز وزارت علوم می‌تواند با اختیار خود انتخابات را برگزار کند.

سلیمی درباره کاندیداهایی که پیش از این برای انتخابات سازمان نظام روانشناسی ثبت نام کرده بودند نیز توضیح داد: ثبت نام‌های قبلی ملغی است و افراد باید طبق جدول زمان بندی مدارک را ارائه دهند و صلاحیت آنها احراز شود. ثبت نام های قبلی ملاک عمل برایمان نیست.

او در پایان سخنان خود تاکید کرد: امیدواریم کارشکنی در روند برگزاری انتخابات رخ ندهد اما اگر اتفاق افتد نیز ما با کارشکنی‌ها مقابله جدی خواهیم کرد، اما اینکه مشخصا برخورد ما چه خواهد بود را باید هیات نظارت تصمیم بگیرند.

نویسنده
ادمین
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *