اخبار 22 فروردین 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

چرا جامعه ایرانی شاد نیست؟ / لزوم افزایش برنامه‌های فرهنگی

به گزارش بهروان نیوز به نقل از خبرنگار ایسکانیوز، امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس و پژوهشگر، درباره دلایل میل به خودکشی و راهکار پیشگیری گفت: تحقیقات ما در ۳۳ شهر و استان نشان می‌دهد که عوامل متعددی منجر به خودکشی افراد می‌شود و یکی از مهم‌ترین عوامل در شرایط کنونی آنومیک شدن جامعه است؛ به این معنا که جامعه دچار پریشان فکری شده‌ است.

چرا جامعه ایرانی شاد نیست؟

وی افزود: عوامل دیگر شامل وضعیت اقتصادی، کاهش همبستگی، طلاق، اعتیاد، روسپی‌گری، کنکور، تهمت‌های ناروا، ازدواج اجباری، رابطه نامشروع و غیره می‌شود. شهرهایی هم که آمار بالاتری از خودکشی دارند، کرمانشاه، ایلام، سنندج و کردستان هستند.

قرایی‌مقدم توضیح داد: خودکشی زمانی افزایش پیدا می‌کند که همبستگی اجتماعی ضعیف شود. هر فردی وابستگی‌هایی دارد و حذف این وابستگی‌ها باعث افزایش تمایل او به خودکشی می‌شود. خودکشی در افراد مجرد بیش از متاهل‌ها است.

وی ادامه داد: یکی از انواع خودکشی، خودخواهانه است؛ این دسته افراد ناامید شده و تن به خودکشی می‌دهند، برای مثال آلن دلون هنرپیشه فرانسوی اعلام کرد برای اینکه دوست ندارد با بیماری بمیرد، خودکشی می‌کند. افراد به مرز پوچی و بیهودگی رسیده و به زندگی خود پایان می‌دهند. گاهی هم دلیل خودکشی افراد این است که نمی‌توانند کمکی به دیگران کنند، برای مثال رهبران معبد بودایی در جنگ ویتنام چون به مرز درماندگی رسیده بودند، خودکشی کردند.

جامعه‌شناس با اشاره به اهمیت حفظ روابط اجتماعی در پیشگیری از خودکشی گفت: افراد شبیه بادکنک‌هایی هستند که نخ‌هایی آن‌ها را به دنیا وصل کرده اما در دنیای امروز که همه چیز رنگ مادی گرفته، هرکس به فکر خویش است و آدم‌ها مصلحت‌گرا شده‌اند، ارتباطات اجتماعی کم شده و نخ‌های دلبستگی افراد پاره می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی فضای جامعه در آرامش نباشد، ازدواج آسان نبوده و وضعیت اقتصادی مناسب نباشد، خودکشی افزایش پیدا می‌کند. وظیفه حاکمیت این است که شادی در جامعه را افزایش دهد. صدا و سیما در زمینه شاد شدن جامعه خوب عمل نکرده است.

قرایی‌مقدم با بیان اینکه در دنیای مادی انسان‌ها تنها شده‌اند و معنویت کمرنگ شده است، عنوان کرد: خودکشی در شهرها زیاد است و در روستاها کمتر است. در شهرهای بزرگ فرد در دنیای بی‌هویتی و تنهایی گرفتار می‌شود و روابط بین انسان‌ها کمتر می‌شود.

وی تاکید کرد: در دنیای امروز انسان‌ها خودخواه و خودمدار شده‌اند و ارزش افراد را در ظاهر می‌بینند. خودکشی در اسلام نهی شده و گناه بزرگی است اما در جوامع امروزی روابط معنوی و دین و ایمان کمرنگ شده است. باید امید به آینده را در افراد افزایش داد.

جامعه‌شناس درباره واکنش‌ها به خودکشی سلبریتی‌ها گفت: برخی توجیه می‌کنند که خودکشی چهره‌ها اعتراض به جامعه است درحالی که افراد با رسیدن به مرز ناامیدی تن به خودکشی می‌دهند.

نویسنده
ادمین
مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌هایی که حاوی ناسزا و افترا است، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • برای بهتر و روان‌تر خوانده شدن دیدگاه شما، بهتر است از متن به صورت فارسی استفاده کنید نه با حروف فینگلیش
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به دیدگاه دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *